Santé-campagne krijgt vervolg tijdens Batjes

Santé-campagne krijgt vervolg tijdens Batjes

Nico Spillebeen won de wedstrijd van de Santé-campagne. Hij kreeg een restaurantbon van 100euro.sbr Foto: © SBR

ROESELARE - De Santé alcoholcampagne krijgt een vervolg tijdens evenementen in de stad. Met die campagne waarschuwde de stad voor dronken rijden tijdens de eindejaarsperiode.

In december liep in twaalf Roeselaarse restaurants de Santé-campagne. Wie ging tafelen, kreeg op het einde een blaastest cadeau van de uitbaters. 'Er werden in totaal 2.230 blaastesten uitgedeeld aan de klanten', vertelt schepen van Welzijn Griet Coppé (CD&V). 'Daarmee is de campagne een succes. We wilden met deze actie focussen op het oudere publiek om ook bij hen de combinatie tussen tafelen, alcohol en rijden bespreekbaar te maken. Uit de evaluatie blijkt dat de restauranthouders de alcoholtesten veel ruimer verspreid hebben dan alleen aan de Bob aan tafel. Vaak gaven ze deze ook mee aan andere geïnteresseerden. De restaurants zelf waren heel positief over de actie. Ze geven bovendien aan dat ook de klanten de campagne positief onthaalden.'

'De blaastest werkt zeker niet storend aan tafel, integendeel, ze zorgt voor gespreksstof', vertelt Nico Spillebeen. Hij werd als winnaar uitgeloot uit alle deelnemers en kreeg een restaurantbon van 100euro voor een etentje in brasserie Ter Vijfweghe.

'De positieve signalen nodigen uit om de actie de komende jaren verder te zetten', vult Coppé aan. 'Momenteel worden nieuwe acties voorbereid, toegespitst op de grote evenementen in de stad. Bijvoorbeeld tijdens de Batjes of het vat van Rodenbach. De acties voor de jongeren op het einde van de examens blijven bestaan, maar ook voor de volwassenen is een ludieke campagne om hen bewuster te maken van hun alcoholgebruik op haar plaats. De Santé-actie toonde aan dat het onderwerp inderdaad bespreekbaar is aan tafel.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio