Philips rondt overname Avent af

Philips rondt overname Avent af

Foto: yorick jansens

AMSTERDAM - Philips Electronics, 's werelds grootste fabrikant van scheerapparaten en gloeilampen, heeft de overname van Avent, producent van babyvoedingsproducten zoals flessen, afgerond. Philips betaalt 460 miljoen pond, ongeveer675 miljoen euro, in contanten.


De overname wordt gepleegd door de divisie Domestic Appliances and Personal Care (DAP), de kleinste en meest winstgevende divisie van Philips. Het concern koopt Avent van Charterhouse Capital Partners LLP.

Philips wordt met deze overname een leidende aanbieder van producten voor baby's en moeders. Avent boekte in het eind maart afgesloten boekjaar 2005/06 een omzet van GBP 113 miljoen (EUR 165 miljoen), 12% meer dan een jaar eerder, met een operationele marge van 22%.

Philips denkt dat de overname vanaf 2007 zal bijdragen aan de marges. Over de komende vijf jaar wordt een omzetgroei voorzien die belangrijk boven het marktgemiddelde ligt.

Het concern wil om deze groei te bereiken de positie van Avent in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten combineren met haar wereldwijde netwerk om zo de activiteiten van Avent uit te breiden naar met name Azie en opkomende markten.

Via co-branding wil Philips een premie-productcategorie creeren waardoor toekomstige moeder- en babyverzorgingsproducten, met in toenemde mate elektronische componenten, kunnen worden geintroduceerd. Philips denkt door de effectiviteit van de activiteiten van Avent te kunnen verbeteren door schaalvoordelen.

Avent produceert onder meer fles-, borst- en peutervoedingsproducten. Het bedrijf is marktleider in het Verenigd Koninkrijk, behoort tot de top drie in de Verenigde Staten en zet haar producten in meer dan 60 landen af.

Philips maakt al producten gericht op baby's, waaronder babyfoons, babycams en nachtlichten. Het concern produceert sinds 2000 een sterilisator op basis van stoom, gevolgd in 2001 door producten als thermometers

Philips schat de markt voor moeder- en babyverzorgingsproducten, zoals veiligheids- en monitorproducten, gezondheids- en verzorgingsproducten, voedingsaccessoires en hulpmiddelen voor leren op zo'n EUR 7 miljard. Voor de komende vijf jaar wordt een groei van zo'n 5% in ontwikkelde landen en 10% in opkomende markten voorzien.

In de ontwikkelde landen is volgens Philips sprake van een trend richting een ouder wordende bevolking met een groter aantal grootouders en mensen die op latere leeftijd voor het eerst ouder worden, hetgeen resulteert in hogere uitgaven per baby.

In opkomende markten zoals China nemen de uitgaven toe, als gevolg van hogere inkomsten waardoor een groter deel van het beschikbare inkomen wordt uitgegeven aan baby's en kinderen.

Avent, opgericht in 1984, maakt producten die volgens Philips worden gezien als premieproducten waardoor een premieprijs kan worden geheven vergeleken met concurrenten. Zo'n 90% van de productie vindt plaats in het Verenigd Koninkrijk.
Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees