Albert Heijn stopt met prijzenoorlog

Albert Heijn stopt met prijzenoorlog

Albert Heijn is de belangrijkste supermarktketen van Ahold.

AMSTERDAM - Albert Heijn stopt in december van dit jaar met zijn prijzenoorlog. Dat heeft directeur Dick Boer van de supermarktketen afgelopen zaterdag in een gesprek met NRC Handelsblad. De Ahold-dochter wil de prijsverschillen met zijn concurrenten niet verder verkleinen.


'We hebben in 2003 een driejarenplan opgesteld. De doelen die we hebben gesteld, hebben we gehaald. Ik ben tevreden over onze huidige prijspositie', zo zegt Boer in het NRC.

Albert Heijn voert de komende twee maanden nog wat kleine aanpassingen door. De zevenhonderd winkels verlagen elke week van steeds zo'n vijftig producten de prijs met enkele procenten.

Wel zegt Boer de prijzen aan te zullen passen als concurrenten de prijzen verlagen. 'Met het huidige prijsniveau zitten we weer in het midden van de markt. Ik laat deze positie nooit meer los.'

In oktober 2003 begon Albert Heijn met vele series prijsverlagingen, in reactie op een dalend marktaandeel door te hoge prijzen. De prijzenoorlog bracht concurrent Laurus (Super de Boer, Edah en Konmar) aan de rand van de afgrond. Laurus moest afgelopen voorjaar twee van zijn drie ketens verkopen om een faillissement te ontlopen.

De Albert Heijn-directeur zegt in zijn volgende driejarenplan, per januari, het accent te leggen op innovatie: 'Het is weer tijd om te investeren.' Zo zal Albert Heijn het assortiment, dat tijdens de prijzenslag kromp, vergroten.
Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees