Zilver en brons op internationale innovatiewedstrijd voor studenten bedrijfsmanagement

Zilver en brons op internationale innovatiewedstrijd voor studenten bedrijfsmanagement

Foto: KHL

Leuven - Studententeams ‘Advanced Business Management’ van UC Leuven Limburg, Campus Hertogstraat (voorheen KHLeuven) namen op 19 februari deel aan de Benelux-finale van de ‘Henkel Innovation Challenge’, een internationale innovatiewedstrijd die dit jaar voor de 8ste keer plaatsvond. Zij gingen er aan de haal met de tweede en derde prijs.

De presentaties van de diverse teams waren sterk en de jury had het dan ook moeilijk een winnaar te benoemen. Uiteindelijk ging het goud nipt naar het team van de Université Catholique de Louvain-La-Neuve – de studententeams ‘Expect More’ en ‘Girls for Innovation’ van UC Leuven-Limburg zaten hen op de hielen met zilver én brons voor hun ‘Somat NanoDish’ en ‘Schwarzkopf Profecta’. Sterker nog, HIC selecteerde uit de 80 inzendingen 9 finalisten, waarvan er niet minder dan 7 UC Leuven-Limburg teams waren.

De Henkel Innovation Challenge is een wedstrijd waar studenten in teams van 2 reflecteren over de wereld in 2050 en een nieuw productconcept ontwikkelen, afgestemd op de noden en verwachtingen van dat tijdperk. De finale ging door in Urban City in Antwerpen. De studenten haalden er niet alleen twee mooie prijzen binnen, ze kregen ook de kans om een stageplaats of zelfs een toekomstige positie binnen de multinational Henkel te bespreken met de HR-verantwoordelijken van het bedrijf.

Meer ruimte in de keuken met slim afwassen

Het UC Leuven-Limburg team Expect More behaalde de tweede plaats met hun Somat NanoDish. Studente Natasha Razi: “Tegen 2050 zullen huizen – en dus ook keukens – veel kleiner zijn. De inrichting ervan wordt dus ook multifunctioneler. Zo verwachten we ons aan keukenkasten met meervoudige functies, waaronder afwassen.” Nora Nasri: “Onze Somat NanoDish maakt dit mogelijk. Het product kan gewoon in de kast gehangen worden en detecteert daar vuil op glazen en borden, die het verwijdert met nanodeeltjes.”

Nieuwe look in een wip

Girls for Innovation bedachten met de Schwarzkopf Profecta een totaal nieuw haarcosmetica-concept. Studente Leni Van Hees: “Dit unieke product scant en kopieert je haar-DNA zodat je onmiddellijk een nieuwe haarstijl- en kleur kan kiezen, zonder het oorspronkelijke DNA te beschadigen. Eenmaal de spray aangebracht op het haar kan je met een app in slechts enkele minuten stijl en kleur aanpassen.” Frederike Sterckx: “Bovendien is er geen uitgroei en beschermt ons product tegen UV- en radioactieve stralen.”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio