Derde festivalweek Gent Festival met flamencoversie opera van Bizet

Carmen danst zich een weg tussen de liefde en leegte

Wat blijft over van opera, als in plaats van stembanden … voeten spreken? Meer dan voldoende, zo bleek dinsdag tijdens “Carmen” van Bizet. Gent Festival haalde in haar derde festivalweek het Antonio Andrade Flamenco Ballet naar Gent voor een stomende voorstelling. Vertellen, verleiden, verraden en zelfs vermoorden, het gebeurde allemaal al dansend. Twaalf dansers, met een veelvoud aan kostuums, wekten met hun lichamen en hun zweetdruppeltjes het verhaal van Carmen tot leven.

In de Floraliënhal stond nauwelijks een week geleden nog een speciale versie van een opera van Verdi op het programma van Gent Festival: “Don Carlos: corridors of power”. Dinsdag kregen we opnieuw een opera “remix” te zien.  Georges Bizet schreef voor Carmen één van de wereldhits uit de operawereld. Operaliefhebber of niet, iedereen floot al eens de “Habanera” (L’amour est un oiseau rebelle), de aria waarmee de sensuele Carmen al heel vroeg haar omgeving gek maakte. Haar vrijgevochten manier van liefhebben, werd ook haar dood.  

Dreigende castagnettes

Het flamencocollectief op het podium zorgde voor de instrumentale flamencoversie van Carmen. De muzikanten toonden ook waar het snijpunt van flamenco zich bevindt. Op de spanning tussen danser en muzikant. Want die viel namelijk wat weg tijdens de enkele fragmenten waar de muziek opgenomen was, zoals een intermezzo met beats. Soms volstond enkel ritme om het muzikale verhaal te vertellen. De dreiging die uitging van 24 duellerende castagnettes was genoeg om aan te voelen dat het slecht zou aflopen met Carmen.

De flamencodansers weekten regelmatig een tussentijds applaus los en de muzikanten flirtten mee. Hun spel beperkte zich trouwens niet alleen tot flamenco, ook de meer jazzy invloeden boetseerden Carmen tot een vrouw van vlees en bloed. 

Intieme flamencobissen

De vrolijke “aftitelingsmuziek” volgde voor ons net te snel op de moord op Carmen.  Of misschien hebben wij gewoon meer tijd nodig om een muzikale moord te verteren. Maar het  Flamenco Ballet van Antonio Andrade had duidelijk zin om de enthousiaste zaal te bedanken met warme outro’s. Het collectief toert al een tijd met de voorstelling en geniet nog elke keer van de creatie. Dat toonden de hartelijke en meer intieme flamencobissen als afscheid.

Dit opent natuurlijk perspectieven, Gent Festival, voor de toekomst. Na de opera zonder operazangers, zijn we nu al benieuwd naar de balletten zonder dansers en het vuurwerk zonder vuur.

***

Alle info over Gent Festival, nog tot 6 oktober via deze website.

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio