Voka: "Komende boetetsunami bewijst dat Brusselse normen bedrijven schaden"

Zaventem / Machelen / Steenokkerzeel / Kraainem / Wezembeek-Oppem - Werkgeversorganisaties Voka Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan zijn niet te spreken over de nieuwe demarche van Brussels Minister Céline Fremault. “De verveelvoudiging van de processen-verbaal voor het overtreden van de geluidsnormen dreigen het mes op de keel te zetten van de luchthavenbedrijven. In plaats van een oplossing te zoeken, trekt de minister naar de rechtbank om de situatie nog schever te laten trekken. Onverantwoord”, klinkt het.

Sinds de invoering van de strengere geluidsnormen vorig jaar, dreigen de luchtvaartmaatschappijen een veelvoud aan boetes te moeten betalen. “Een verzevenvoudiging van de overtredingen overdag en een verdubbeling van het al zeer hoge aantal overtredingen ’s nachts toont net aan dat de normen onredelijk streng zijn”, zegt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. “Het is onvoorstelbaar dat men eerst de lat onredelijk hoog legt en vervolgens klaagt dat men er nog amper over geraakt. Het veelvoud van boetes dat op de bedrijven afkomt, zal ze alleen maar wegjagen, samen met duizenden jobs. De minister speelt met vuur.”

 

Onvoorstelbaar kafkaiaans

“Minister Fremault klaagt aan dat 75% van de vluchten boven de Kanaalroute te veel lawaai maken tussen 6 en 7 uur ’s morgens. Maar dat is logisch wanneer je zelf andere regels opstelt dan wat federaal geldt. Volgens de federale normen mogen vliegtuigen vanaf 6 uur ’s morgens vliegen volgens het dagschema, terwijl Brussel dan de geluidsnormen voor nachtvluchten hanteert. Dan klagen dat het eigengereide optreden voor problemen zorgt, is onvoorstelbaar”, aldus Van Biesbroeck.

 

“De luchthavenbedrijven krijgen nu nog meer schrik en zullen uitkijken naar alternatieven buiten België als dit blijft voortduren. De juridische onzekerheid en de dreigende boetegolf jaagt de bestaande bedrijven weg en schrikt potentiële investeerders af. Brussel en de luchthavenregio kunnen beiden de vruchten plukken van een goed draaiende luchthaven. Maar in plaats van een oplossing te zoeken, trekt de minister nogmaals naar de rechtbank. Daar ga je geen gedragen oplossing vinden, enkel rondt de tafel”, vult Jan Van Doren, directeur van de Brusselse afdeling Voka Metropolitan aan. “We roepen iedereen, Brussel, Vlaanderen en het federale niveau, op om het stokebranden te staken en een gedragen oplossing voor de hele regio te zoeken.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio