Ave Eva - schitterende confrontatie Félicien Rops en Karl Meersman in Caermersklooster

Foto: Dominique Dierick

Gent - Tot 1 april kan u in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in het Patershol terecht voor Ave Eva, een ronduit schitterende duotentoonstelling met werk van twee Belgische kunstenaars: Félicien Rops (1833-1898) en Karl Meersman (1961). De vrouw staat centraal in de tekeningen en aquarellen.

Félicien Rops is een kind van zijn tijd, en toch weer niet. Geboren in Namen, belandt hij na zijn echtscheiding definitief in Parijs, in de wereld van absynthe, Baudelaire, Mallarmé en Toulouse-Lautrec. Zijn werk is doordrongen van het symbolisme, maar hij gaat een stapje verder dan de meeste van zijn tijdsgenoten. Hij balanceert op een slappe koord, opgehangen tussen erotiek en pornografie. Zijn inspiratie vindt hij in de volkse vrouwen van de negentiende eeuw. Hij heeft het niet zo begrepen op beroepsmodellen en hield zich bij voorkeur weg van de romantische idolatrie van de vrouw door de prerafaëlieten en de latere Art Nouveau beweging. De vrouw van Rops wordt uitgekleed tot de naakte werkelijkheid, en die kan mooi, maar ook lelijk zijn. Of zoals de man het zelf verwoordde: 'Je moet niet de boezem van de Venus van Milo schilderen, maar de boezem van Tata. Die is niet zo mooi, maar het zijn wel de borsten van vandaag'

Ave Eva toont een zelden gezien aantal tekeningen van Rops, afkomstig uit verschillende collecties. Ook zijn bekendste werk Pornokrates - een schaars geklede dame met zijden kousen en een varken aan de leiband, mocht niet ontbreken.

Dat bekende werk gaf Karl Meersman een nieuwe gedaante, door het varken te vervangen door Yves Leterme als bok, aan de leiband van een halfnaakte Marianne Thyssen. Ook in de tekeningen van Courtney Love en Anaïs Nin verbergt Meersman zijn bewondering voor Rops niet. Hij gebruikt dezelfde technieken, maar doet het vanuit een heel andere invalshoek. Sinds jaren maakt hij satirische tekeningen voor Focus Knack en Trends. Meersman is een fantastisch observator, en slaagt er in om zijn actualiteit perfect op papier te zetten. Of dat nu Berlusconi is die zichzelf met een paar vrouwenbenen de das om doet, of Sarkozy met een wijdbeens getekende Bruni als wenkbrauwen, of Lady Gaga, gereduceerd tot benen, een kont en een hoofd. De wallen onder de ogen van een afgeleefde Serge Gainsbourg blijken dan weer vrouwenborsten. Belgacom CEO Didier Bellens hangt gekruisigd aan een halssnoer en geplet tussen de borsten van zijn persoonlijke assistente. Meersman schotelt ons naast die satirische blik op de actualiteit nog een schitterende portrettenreeks voor, speciaal gemaakt voor Ave Eva: Marylin Monroe, Marlene Dietrich, Coco Chanel, Peggy Guggenheim, Billy Holiday, Simone Signoret, Amy Winehouse en zelfs Leni 'Triumpf des Willens' Riefenstahl - gemerkt met een hakenkruis. Belangrijke en bewonderde vrouwen, maar vaak met een destructief kantje.

Het werk van Rops en Meersman hangt naast elkaar, en ogenschijnlijk ook kriskras door elkaar op de tentoonstelling. Waarom dit niet zomaar een gimmick is, kan u best zelf eens gaan ontdekken. Ave Eva loopt nog tot 1 april 2012 in het Caermersklooster, iedere dag behalve maandag, tussen 10u en 17u. Een mooie catalogus is verkrijgbaar aan de balie voor nog geen 30 euro. 29.95 Euro om precies te zijn.

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio