Minder nutteloze 112-omroepen

De Haan / Middelkerke / Diksmuide / Nieuwpoort / Koksijde - Het ministerie van Binnenlandse Zaken startte op 1 oktober met een proefproject om het gebruik van 112 voor de burger te verbeteren en het aantal nutteloze telefonische oproepen te verminderen. De provincies West-Vlaanderen en Namen fungeren als testdomeinen.

Wie de hulpdiensten nodig heeft, vormt vaak automatisch 112. Maar dat nummer is er enkel
voor medische noodgevallen en dringende brandweerhulp. Gevolg: 30 procent  onnodige oproepen die een optimale werking verstoren.

Antwoordrobot op proef

De bedoeling is dat 112 een uniek nummer wordt voor alle noodoproepen. Binnenlandse Zaken zal een antwoordrobot testen die de gesprekken afleidt naar de juiste hulpinstantie. Het proefproject in West-Vlaanderen zal uitwijzen of het vernieuwde antwoordproces de
beller vlot bij de juiste instantie brengt.

Geen invloed op huidige werking

Het proefproject zal drie maanden lopen en zal de normale werking van de verschillende noodcentrales niet verstoren.

Gebruik de app

Wie 112 oproept via de app krijgt al automatisch een keuzescherm waardoor je meteen de gevraagde noodhulp contacteert.

Info: www.ibz.gov.be

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio