Sportvissers voelen zich geviseerd door nieuwe wetgeving

"Vijftig jaar ervaring op zee telt blijkbaar niet mee"

"Vijftig jaar ervaring op zee telt blijkbaar niet mee"

Marc Verkempynck bij zijn boot Nessie Foto: Dany Van Loo

Nieuwpoort - Marc Verkempynck, een sportvisser met vijftig jaar ervaring op de teller, mag na een recente vliegende controle van de douanediensten niet meer de zee op. De man riskeert bovendien een fikse boete. Reden: de nieuwe wet op de pleziervaart.

Het was vorige week serieus schrikken voor de 64-jarige sportvisser Marc Verkempynck. Met zijn motorvaartuig Nessie gaat de man al jaren met klanten hengelen op zee, maar daar heeft de Belgische staat nu een stokje voor gestoken. “Mijn boot ligt in de Nieuwpoortse jachthaven, bij de Watersportkring van de Luchtmacht (WSKLUM)”, vertelt een aangedane Marc. “De Nessie, waarin ik 90.000 euro heb geïnvesteerd is perfect in orde, met alle keuringsattesten van dien. Ik ben ook in het bezit van de vereiste commerciële vlaggenbrief die mij toelaat om met klanten te gaan vissen en van een algemeen stuurbrevet. Varen is al vijftig jaar mijn grote passie, dus aan ervaring heb ik geen gebrek. Maar dat telt blijkbaar voor niets meer mee.  Vorige week kwamen plotseling vier ambtenaren van de douane vanuit het niets met een zodiac aangevaren en deelden mij, niet al te vriendelijk trouwens, dat het om een controle ging. Ik kreeg meteen te horen dat ik niet volgens de nieuwe wet op de pleziervaart niet over het vereiste brevet van jachtsman beschik, en dat ik bijgevolg niet meer mag uitvaren. Er staat mij waarschijnlijk ook een fikse boete te wachten. Ik volg nochtans al enkele maanden de cursus en leg in december mijn examen af.

Vereiste ervaring

De wetgeving op de pleziervaart werd recent gewijzigd en daar zegt sportvisser Marc Verkempynck nu het slachtoffer van te zijn. Die wet schrijft inderdaad onder meer voor dat wie commerciële activiteiten op zee uitoefent, voortaan een brevet van jachtsman moet hebben en niet meer alleen een algemeen stuurbrevet. Het kabinet van bevoegd federaal minister Philippe De Backer (Open VLD) reageert. “De zaken liggen toch enigszins genuanceerder”, legt Vicky Vangeel uit. “In het oud systeem had je binnen de individuele pleziervaart op zee geen enkel brevet of zodanig nodig. Dat verandert nu in 2022. Wat de commerciële pleziervaart echter betreft – wie dus de grote verantwoordelijkheid draagt om met klanten op zee te gaan – moet daarvoor absoluut over de vereiste ervaring beschikken en dat kan het meest objectief gemeten worden met een brevet. Het is niet mogelijk om elk geval individueel te gaan bekijken. Het brevet van jachtman is trouwens veel minder zwaar dat wat in andere landen geldt.”

 

 

 

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio