Reis naar Auschwitz - dag één

Burgemeester Baert, burgemeester Fillet, Chris Beukelaars en de andere gasten aan het stadhuis in Wroclan. Foto: EVB

Haacht / Boortmeerbeek / Mechelen - Chris Beukelaars van Primo Tours uit Boortmeerbeek pikte me zaterdagochtend op om de lange tocht naar Polen aan te vangen. We maakten een tussenstop in de universiteitsstad Wroclan (ook wel eens de Kabouterstad genoemd) in Polen na meer dan 1.000 km rijden.

De eerste dag was dus een inloper: een lange rit met documentaires en een film over Auschwitz op de bus. Zondag begint pas het echte werk wanneer we Auschwitz I gaan bezoeken. Arbeit macht Frei, weet u wel. In het hotel in Wroclan waar we verblijven, zijn opvallend veel toeristen die gisteren of vandaag Auschwitz bezochten of gaan bezoeken. Een Nederlandse dame: 'Er stonden wachtrijen van wel anderhalf uur', vertelde ze me zonet bezorgd.

Het bezoek aan het eerste Auschwitzkamp morgen wordt zeker een beleving. Welke beesten gaven de bevelen om de mensen uit onze regio op goederen-en beestentreinen te transporteren vanuit Kazerne Dossin in Mechelen? Hoe was het echte leven daar ter plekke en wie waren de Duitse beulen?

De bedoeling van deze reis blijft om de waarheid achter deze feiten te begrijpen en deze in onze regionale context te plaatsen. Transport XX met haar drie bevrijders, Kazerne Dossin met de wrede commandant Schmitt en de slachtoffers van Transport XX waarvan er een 200-tal konden ontsnappen. En wie waren die die Brusselaars die op subtiele wijze op 19 april 1943 het leven redden van de gedeporteerden? George Livischitz, Jean Frankklemon en Robert Maistriau die met de fiets van Brussel naar Boortmeerbeek reden, zijn ontegensprekelijk helden.

Zondag zal ik ook voor de eerste keer de verbrandingsovens zien en verhalen te horen krijgen over de massagraven waar ouderen maar ook kinderen in omkwamen, soms levend verbrand. En vandaag te weten gekomen: de nazi's ontwikkelden (bij toeval eigenlijk, want het was oorspronkelijk de bedoeling de Joden en dissidenten dood te schieten) een systeem waarbij ze in Auschwitz binnen de 24 uur 4756 mensen konden vergassen en verbranden. In 1942 kwam de machine op gang na eerdere experimenten met vergassingen bij mensen met een handicap. 

En o zo ironisch: de gaskamers kwamen er om het werk van de soldaten lichter te maken. Bovendien en door de Joden niet meer van op korte afstand neer te schieten, zouden de soldaten gespaard blijven van een trauma voor de rest van hun leven.

Maar ook al waren we (nog) niet in Auschwitz vandaag, gaf de stad Wroclan een deel van haar oorlogsverleden prijs. Er zijn herinneringsmonumenten van de oorlog terug te vinden en het ligt op amper een uur rijden van het vreselijke kamp. Wroclan werd heropgebouwd en er bleven schitterende monumenten in stand zoals het stadhuis en de opera. 

Maar de spanning in onze groep stijgt. Geen van hen buiten Chris Beukelaars bezocht Auschwitz. Zondag rond de middag komen we aan in het grootste vernielingskamp uit de Tweede Wereldoorlog.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio