137 deelnemers of een vol huis aan de start

FOTO. Jonas Langenakens wint 18e editie Hemicuda Rally

Met 137 wagens aan de start mogen de organisatoren van de Hemicuda Rally in Koekelare spreken van een vol huis. Op het nippertje wisten de broers Dilley zich nog in te schreven met de Peugeot 208 R5 van bij Xavier Lannoo. Meteen konden de rallyliefhebbers alle pronostieken in de vuilbak gooien. Hoewel….. De Waal zelf was niet overtuigd van zijn favorietenrol. Wordt Jonas Langenakens dan de grote favoriet zo vroegen velen zich vooraf. En jawel, Jonas schreef uiteindelijk na een prachtige wedstrijd gereden te hebben, de achttiende editie op zijn naam.

Noch de broers Dilley, noch Jonas Langenakens of Fredericq Delplace (winnaar vorig jaar), lieten zich vooraf in een favorietenrol duwen. Maar er moet toch een iemand winnen, wie dan wel vroegen supporters zich luidop af. “We hebben slechts één kilometer met de wagen gereden en komen om ons te amuseren”, vertelden de broertjes Dilley net voor aanvang van de wedstrijd. Een zelfde geluid bij Jonas Langenakens. De Limburger gelooft in zijn zegekansen maar voegt er meteen aan toe: “We gaan onze eigen wedstrijd rijden. We rijden graag in West-Vlaanderen maar doen dat net iets te weinig.” En ook de winnaar van vorig jaar: Fredericq Delplace, houdt de boot af: ”We gaan zien na de eerste ronde hoe de kaarten geschud zijn”, liet hij optekenen.

Outsiders bij de vleet.

Natuurlijk zijn er ook enkel outsiders die de top-5 ambiëren. Zo ondermeer: Paul Lietaer, Philip Barbier en David Campling, om er maar enkelen te noemen. En wat gezegd van piloten als Kurt Braeckevelt, Pieter-JanMaeyaert en John Reddington, die naar mijn oordeel wat te bescheiden en te voorzichtig zijn wat betreft hun doelstellingen en zeker niet in hun kaarten laten kijken. En tot slot kampen we nog met een hoop vraagtekens rond Bjorn Renier die aan de start verschijnt met de ex-Verschueren Skoda Fabia R5 en Thierry Dekoninck die als piloot met de pas aangekochte Mitsubishi Lancer Evo X de start neemt. Beiden willen naar eigen zeggen, vooral ervaring opdoen en de finish halen.

Naar de wedstrijd zelf

Op de eerste proef liet Jonas Langenakens onmiddellijk zijn intenties blijken. Hij was zeven seconden sneller dan de Dilley-broers en 11” sneller dan de Delplace-familie. Maar op KP2 was het Fredericq Delplace die mokerslag uitdeelde. De Porsche was 4” dan Dilley terwijl Langenakens 12” moest prijsgeven en om het helemaal spannend te maken ging de derde klassementsproef naar Guillaume Dilley die zo de leiding nam na de eerste omloop. De Waal is iets minder dan 2” sneller dan Delplace. Langenakens volgde op iets meer dan 2”. De strijd kon in alle hevigheid losbarsten tijdens de tweede omloop.

Guillaume Dilley, een van de favorieten, kende pech tijdens de klassementsproef van Kortemark. De piloot ging in de fout en zijn Peugeot 208 R5 sloeg over kop, wat meteen het einde van de wedstrijd betekende voor deze talentvolle jonge piloot uit Waterloo.

Tweede omloop eentje om van te smullen

De tweede omloop van de Hemicuda Rally was er één om van te smullen en dit om tal van redenen. Op de proef van Kortemark ging Guillaume Dilley in de fout, maar een proef verder in Houthulst, verloren we ook de winnaar van vorig jaar, Fredericq Delplace. De Porsche 997 GT3 schoof van de weg en ook voor hem zat de race er op en verloren we een tweede favoriet voor de overwinning. Gevolg: Jonas Langenakens stond plots en totaal onverwacht, comfortabel aan de leiding. 

Maar ook bij de Historics leek de twee ronde een moeilijk te nemen hindernis. Paul Lietaer moest aan de kant met een afgebroken draagarm en een opgave van “de snor” zijn we echt niet gewoon. Lode De Keyser nam de leiding over van Lietaer maar lang kon Lode niet genieten van zijn koppositie want één proef verder moest zijn Porsche ook aan de kant met mechanische problemen.

Jonas Langenakens ging dus als leider de laatste omloop in, met een comfortabele voorsprong van bijna een halve minuut, was het pleit beslecht. Wie houdt hem nog van de overwinning vroegen de vele aanwezige supporters zich luidop af.

Philip Barbier stond net als vorig jaar opnieuw tweede en had op zijn beurt een halve minuut voorsprong op Bjorn Renier en Cris Algoedt volgde als vierde op slechts vier tienden van een seconde van Renier. Maar de traiteur uit Zwevezele besefte meteen dat hij nog moeilijk voorbij Renier zou geraken. Voor de top-5 barste er nog een strijd los tussen Pieter-Jan Maeyaert die stilaan de remmen onder controle heeft en de Brit David Campling die eveneens aast op die vijfde stek. “In de laatste bocht van de laatste proef miste ik een rem-zone en schoten we rechtdoor, waardoor we heel wat tijd verloren en meteen ook onze vijfde plaats”, gaf hij na aankomst ruiterlijk toe. “Ik hoop tijdens de laatste ronde mijn vijfde plaats terug te winnen”, zo hoopte de Brit nog.

Historics

Door het uitvallen van zowel Lietaer als De Keyser, stond Stefaan Prinzie aan de leiding bij de historics, met bijna één minuut voorsprong op Jeroen Van Wanseele. Hiermee leek ook hier het pleit beslecht.

Vielen spijtig genoeg verder ook nog uit: 4. Kurt Braeckevelt (sputterende motor), 24. David Wood (geen remmen meer), 32. Stijn Lietaer (versnellingsbak), 44. Pieter Taillieu (van de weg af), 40. Mats Verhulst (versnellingsbak), 42. Stefaan Notredame (benzinetoevoer), 38. Michael Lynneel (motor), 27. Chris Dobbelaere (motor), 57. Simon Puype (motor), 48. Lewis Vansteenkiste (differentieel), 43. Ian Davies (oververhitting motor), 54. Davide Perciante (van de weg), 58. Sacha Oosterlinck (versnellingsbak) en 95. Zsolt Csabai (in de gracht).

Foutloze winnaar

Tijdens de derde en laatste omloop veranderde het wedstrijdbeeld niet meer. Jonas Langenakens kon de wedstrijd controleren en won verdiend de 18e editie van de Hemicuda Rally. De 33-jarige piloot uit Landen was de enige van de favorieten die foutloos bleef. “Dit is een mooie rally en een prima organisatie. Tijdens de laatste omloop hebben we verstandig gereden om onze zege veilig te stellen”, vertelde de winnaar meteen na de wedstrijd.

Jonas Langenakens had meer dan een halve minuut voorsprong op Philip Barbier, die gans de rally op de limiet reed en net als vorig jaar knap tweede werd. ”We reden de rally met een zeer beperkt budget en zijn dus zeer tevreden met dit resultaat”, klonk het bij Barbier.

De strijd voor de resterende podiumplaatsen was wel nog spannend. Bjorn Renier was na een voorzichtige start met de gehuurde Skoda Fabia R5 gestadig opgeklommen in het klassement en tijdens de laatste omloop kregen we nog een spannende strijd tussen Renier en Cris Algoedt, met als inzet de derde  plaats. Cris Algoedt ging op drie bochten van het einde in de fout en verspeelde zo nog zijn derde plaats aan Bjorn Renier. Pieter-Jan Maeyaert maakte van deze Hemicuda Rally een uitgebreide testsessie en sloot deze mooi af op de vierde plaats.

Na het uitvallen van Cris Algoedt werd Tobi Vandenberghe de beste van de BMW-piloten met zijn vijfde plaats, terwijl Stefaan Tjoens puik zesde werd bij zijn debuut in eigen streek met de Mitsubishi Lancer Evo X. En tot slot had John Reddington genoeg aan de dertiende plaats om het FIRC kampioenschap te winnen en zijn copiloot Frank Werner, zo goed als zeker is van de VAS-titel.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio