Haven Zeebrugge krijgt nieuwe zeesluis om als wereldspeler op vlak van goederenvervoer aan de top te blijven meedraaien

FOTO. Bezoek haven Zeebrugge en renovatiewerken zeilschip ‘Askoy II’ van wijlen Jacques Brel, boeiend en leerzaam

Het bezoek van Vl@s Koekelare aan de haven van Zeebrugge en het levenswerkwerk van de Blankenbergse broers Staf en Piet Wittevrongel, die het zeiljacht Askoy II van wijlen wereldster en landgenoot Jacques Brel, vooral bekend van prachtige liedjes zoals ‘Marieke’ en ‘Mijn Vlakke Land’; renoveren en opnieuw zeilwaardig willen maken tegen april 2020, is voor het bont gezelschap dat mee is gereisd, een heel leerzame en boeiende trip geworden.

Vl@s Koekelare bracht met deze bonte bende, een bezoek aan de Haven van Zeebrugge en aan de renovatie het zeiljacht Askoy II, in een ver verleden nog toebehorend aan zanger en liedjesschrijver Jacques Brel. Het werd een heel leerzame en boeiende trip. Foto: Eric Vanhooren

2018 was voor de haven van Zeebrugge een topjaar. Dat leerden we uit de film die vooraf in het ABC-bezoekerscentrum werd vertoond, maar vooral van wat onze gids, allemaal op een boeiende en soms gekruid met een vleugje humor, wist te vertellen. Zo vernamen we onder andere dat er vorig jaar voor meer dan 40 miljoen ton aan goederen werd verhandeld. Een stijging met acht procent ten opzichte van 2017. Daarnaast blijft Zeebrugge dé autohaven numéro uno met opnieuw een stijging van 6,5 procent.

Brexit

Die mooie resultaten hebben vooral te maken met meer handel met het Verenigd Koninkrijk en het zuiden van Europa. Ook het aardgas doet het weer beter in Zeebrugge en in 2018 meerden maar eventjes 142 cruiseschepen aan, goed voor 400.000 toeristen! Zij maakten allen kennis met de nieuwe ABC-toren, waarin de cruiseterminal is ondergebracht.

Maar iedere medaille heeft twee zijden en de uitdagingen voor 2019 zijn groot, zo vernamen we van de gids. “Zo zijn we in volle voorbereiding voor de nakende Brexit”, wist de gids ons te vertellen. “In West-Vlaanderen zouden met de Brexit weleens heel wat jobs kunnen sneuvelen. Vandaar dat het zo belangrijk is dat de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit Europa met een goed onderhandeld akkoord verloopt, wil er geen chaos ontstaan. Vandaar dat de bedrijven zich volop aan het voorbereiden en klaarstomen zijn om niet voor verrassingen komen te staan.”

Nieuwe zeesluis

En wil de haven van Zeebrugge in de toekomst een wereldspeler blijven, dan moet er geïnvesteerd worden in een nieuwe zeesluis. “Ook de beslissing voor de bouw van een nieuwe zeesluis op de plek van de verouderde Visartsluis zal zijn impact hebben in 2019”, vertelde de gids nog. “Men kan immers geen eieren bakken zonder deze te breken. De nieuwe zeesluis is een must en dus zullen er onvermijdelijk onteigeningen moeten gebeuren. Ze moeten de mensen geen blaasjes meer wijsmaken, maar correct verlonen voor het gelden verlies. Enkel zo komt de werkzekerheid in de Zeebrugse haven niet in het gedrang.”

Volgens Vlaams minister van Havens Ben Weyts (N-VA) wordt er in 2019 al onderhandeld met bewoners die onteigend moeten worden, zo lazen we begin dit jaar in de kranten. “We gaan die mensen rechtvaardig vergoeden. Er moeten nog wel wat procedures doorlopen worden, maar we voorzien de gunning van de werken in 2022”, zo liet minister Ben Weyts begin dit jaar nog optekenen in de kranten.

Zeilvaardig tegen april 2020

Na het bezoek aan de haven was het tijd voor een bezoek aan de renovatiewerken van een van de meest legendarische zeilschepen ooit: de Askoy II, het levenswerk van de Blankenbergse gebroeders Piet en Staf Wittevrongel.

De Askoy II is niet alleen één van de grootste jachten ooit in België gebouwd, het was in de jaren 60 en 70 het vlaggenschip van de Belgische jachtvloot”, zo vertelde Piet Wittevrongel bij aanvang van het bezoek. “Bovendien behoorde het schip ooit toe aan twee bekende Belgen... Eerst architect Hugo Van Kuyck, leerling van Horta die tientallen belangrijke gebouwen ontwierp, daarna kocht niemand minder dan zanger en liedjesschrijver Jacques Brel het jacht. Brel trok ermee naar de Markiezen.”

Nadat hij de boot op zijn beurt verkocht, strandde de laatste eigenaar ermee op de Westkust van Nieuw-Zeeland. In 2008 heeft de vzw Save Askoy II het zwaargehavende schip geborgen en gerepatrieerd naar ons land, wat toen een hele onderneming was. Het jacht wordt nu al jaren opgeknapt. “Beetje bij beetje, want de restauratie is een heel dure aangelegenheid én precisiewerk. Het uiteindelijke doel wordt het terug in de vaart brengen van het schip. Hierbij wil men de Askoy II vooral gebruiken om kansarmen, vooral jongeren, de kans te geven om te zeilen.”

De Askoy II is nu voor meer dan tachtig procent klaar. Een twintig meter lange houten mast is de laatste aanwinst van de Askoy II. Enkel de voorste cabine is nog niet klaar. “Op 8 april 2020 willen we het schip weer te water laten”, zo stelde een enthousiaste Piet Wittevrongel nog die er na het verlaten van de werf nog snel aan toevoegt dat de Askoy II “als varend erfgoed een mooie ambassadeur zal zijn voor ons land.“

Elke zondag staat de werf met de jacht open voor het publiek van  14u tot 17u. Voor meer info http://www.askoyii.be.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio