‘Lenzer’ een nieuwe naam in industriële- en reclamefotografie

Topfotograaf Peter Verplancke heeft na 20 jaar nog steeds de drive om te investeren in mensen en technologie

Peter Verplancke en zijn echtgenote Hilde Ghequire, de bezielers achter het nieuwe bedrijf 'Lenzer'. Foto: Eric Vanhooren

Hooglede - Peter Verplancke draait al 20 jaar actief mee aan de top in de wereld van onder andere industriële-, mode- en reclamefotografie. En na al die jaren hebben Peter en zijn echtgenote Hilde Ghequire nog steeds de drive om te blijven investeren in mensen en technologie. Ook nu weer vindt het echtpaar dat de tijd gekomen is om een nieuw concept aan te snijden. Gezien ‘Shot by Verplancke’ is uitgegroeid tot een volwaardige industriële fotostudio, niet meer alleen werkt, maar een beroep kan doen op een volledig team van fotografen, stylisten, visagisten, enz. vraagt dit om een nieuwe aanpak, een nieuwe naam: net iets sterker, nog scherper… kortom ‘Lenzer’.

Peter Verplancke behoort al ruim 20 jaar tot het kransje topfotografen wat betreft industriële- en reclamefotografie. En van bij het begin van zijn carrière kende Peter, een gestadige groei, met als gevolg dat een nieuwe conceptuele naam boven bvba Verplancke, gewoonweg een noodzaak is.

Ruimte

Het begon voor Peter Verplancke allemaal 20 jaar terug toen hij in ’t Hof van ’t Henneke in Roeselare een huisje huurde en daar in een van de slaapkamers, zijn eerste fotostudio in onderbracht. “Ja, ik herinner het me nog alsof het gisteren was, twee jaar lang zijn we daar actief geweest en hebben we daar tal van kleine opdrachten vervuld. Algauw bleek echter deze ruimte te klein en begon ik uit te kijken naar een andere locatie. Ik ben toen gaan rondneuzen en liet in 1996 mijn oog vallen op een huisje langsheen de Bruggesteenweg 116 – een oud cafeetje eigenlijk – maar het was ruimer om te werken, waardoor we grotere opdrachten aankonden. Maar vooral en dat was voor mij heel belangrijk: we konden er toekomstgericht nog uitbreiden”, begint Peter Verplancke zijn verhaal.

“Uiteindelijk kreeg ik de kans dit pand aan te kopen en greep die met beide handen. Gezien ik in het cafégedeelte een nog grotere studio kon inpassen, en niet onbelangrijk: we lagen met de studio aan de straatzijde, kregen we ook meer opdrachten toevertrouwd. Het achterliggende gedeelte was bestemd voor ons privé. En eigenlijk is het van dan af razend snel gegaan.”

“In 2003 bouwden wij onze eerste grote studio met showroom. Een studio van 300m² betekende in die tijd toch al iets. Daarenboven installeerden we er op de bovenverdieping een afwerkingruimte, een computerruimte en een photoshopafdeling. Dergelijke studio leverde meer werk op maar ook grotere opdrachten, wat ons dan weer meer mogelijkheden gaf”, benadrukt de Hoogleedse fotograaf.

Ondertussen kreeg Peter Verplancke de kans om van een buur nog een stukje grond aan te kopen, waardoor hij in 2008 nog een studio van 700m² neerzette. “Ja, die kans mocht ik niet laten liggen, want steeds meer klanten vroegen naar meer licht en ruimte. En met die uitbreiding kon ik aan hun wensen voldoen. Onze studio biedt tal van mogelijkheden. Materiaal moet in en uit geladen kunnen worden, maar eens ze in de studio staan, ook in- en uitgepakt worden. Het grote voordeel is, dat in tegenstelling tot vroeger, waar alles iedere keer netjes moest opgeruimd worden, decors nu al eens enkele dagen kunnen blijven staan, zonder dat dit nadelig is voor andere klanten. Het is nu ook perfect mogelijk om drie vier opdrachten tegelijk uit te voeren, zonder dat de ene klant iets afweet of een blik kan werpen op de andere zijn product. Trouwens telkens alles op één dag afbreken en iets nieuws opzetten, vraagt in deze economische tijden teveel tijd en is eigenlijk onverantwoord.”

Maar snel groeien, gaat veelal ook gepaard met groeipijnen en ook daar ontsnapte Peter Verplancke niet aan. Hij kreeg danig veel opdrachten toevertrouwd, dat hij het niet alleen meer aan kon. “Ja, twee jaar terug heb ik noodgedwongen de beslissing moeten nemen om een tweede fotograaf in dienst te nemen, wilden we alle opdrachten binnen het afgesproken tijdsbestek afleveren, zonder dat er aan de kwaliteit geraakt werd. En ik heb van die beslissing nog geen minuut spijt gehad. Helaas, dit talent wou zijn ‘Master’ halen, wat ik hem niet kwalijk kan nemen; en heeft ondertussen opnieuw op de schoolbanken plaatsgenomen. Het gevolg laat zich raden, ik moest opnieuw op zoek naar een volwaardige vervanger. En die hebben we gevonden en is op twee januari van dit jaar begonnen”, aldus Peter Verplancke.

“En de volgende stap zal vermoedelijk de aanwerving zijn van nog een assistent, die zowel mij als de nieuwkomer zal bijstaan. Ik voorzie dat we gaan groeien naar een personeelsbestand van een zeven à achttal mensen.”

Technologie

Peter Verplancke investeerde niet alleen in bakstenen en ruimte, hij sprong 15 jaar geleden als een van de eersten in West-Vlaanderen, op de digitale trein. “Jawel, ik zag meteen wat voor enorme toekomstmogelijkheden digitale fotografie bood. Ik kocht 15 jaar terug mijn eerste digitale camera, meteen het beste wat er toen op de markt te krijgen was. Camera, computer met alles erop en eraan, was toen een investering van anderhalf miljoen oude Belgische franken. Meteen na aankoop, kregen we belastingscontrole. De ambtenaar toen van dienst, kon niet geloven dat een fototoestel, ook al was het een digitale camera, toen zoveel geld kostte”, herinnert Peter zich nog levendig.

“Ondertussen hebben we al vier digitale toestellen aangekocht, waarvan nog twee in ons bezit; en waarschijnlijk komt er dit jaar nog eentje bij. Het zijn zware investeringen, maar het werpt wel zijn vruchten af.”

Peter Verplancke is een man die niet lang stil kan zitten. Van kindsbeen af was hij een bezige bij en iemand die graag zijn zin deed. Hij begon een standaardopleiding electriciteit, slaagde dit ene jaar in zijn examens, maar dat was niet echt zijn ding.

“Neen, dat lag me niet echt. Ik zocht dus iets anders want ik wilde creatief bezig zijn. Ik wou naar de tekenschool, maar mijn ouders waren bezorgd en zagen dat niet echt goed zitten. Dat was niet slecht bedoeld, maar ze vroegen zich af of je daar wel je brood mee kon verdienen. Maar ik zette door en trok na dat ene jaar electriciteit naar de academie in Brugge en heb daar een mix gedaan van publiciteit, fotografie, architectuur en schetsen en technisch tekenen.”

“Ik had mij eigenlijk al voorgenomen om voor architect te gaan, maar toen ik in de donkere kamer van het fotolab arriveerde, boeide me dat zodanig, dat ik er meteen mijn hart verloor en besloot publiciteit en fotografie verder te studeren in Gent. Ik trok naar Lucas en industriële fotografie was er een van de hoofdvakken. Zelf had ik al enkele kleine tentoonstellingen opgezet en won ik ook al een fotowedstrijd”, vertelt Peter Verplancke tussendoor.

“Stilzitten staat inderdaad niet in mijn woordenboek. Van m’n zestiende ging ik werken in de horeca en van het ogenblik dat ik afgestudeerd was, wou ik werk hebben. Na twee maanden zoeken en terwijl ik al werkzaam was in de horeca, kreeg ik een aanbieding van een reclamebureau in Brugge. Ik moest er de fotografie opvolgen.”

“Ik wist me er al vlug op te werken en kreeg daardoor extra mogelijkheden. Ik mocht naar grote beurzen in binnen- en buitenland om er nieuw materiaal aan te kopen en dat was zeer leerrijk. Ikzelf was ondertussen ook begonnen in bijberoep, kreeg algauw teveel werk, zodat onze wegen scheiden. Maar nu zoveel jaren later, heb ik nog altijd respect voor mijn enige baas die ik ooit heb gekend”, zegt Peter heel serieus.

“Ik heb daar zoveel kansen gekregen, zoveel gezien en er ook de drijfveer gevonden van het zelfstandig ondernemen en om er steeds voor de volle 100 procent voor te gaan! Van thuis uit kreeg ik het ondernemersbloed zeker niet mee. Mijn ouders lachen er nu soms nog mee en stellen zich de vraag, van wie heb jij dat meegekregen.”

“Er zijn altijd wel eens ups en downs, maar de durf om te blijven geloven in je eigen kunnen, de durf om te blijven investeren, dat heb ik daar geleerd en ben ik mijn baas nog steeds enorm dankbaar voor. Ik had snel begrepen dat indien ik de top wilde bereiken, ik moest investeren in het beste materiaal dat er toen te koop was.”

Nieuw concept

“En eens je erin vast gebeiteld zit, kun en wil je niet meer terug. De wereld van de digitale fotografie is zo boeiend, nauwelijks nog te volgen en gaat zo snel vooruit, dat klanten terecht alsmaar veeleisender zijn gaan worden en dat je als enkeling verplicht wordt om een totaal plaatje aan je klant af te leveren”, onderstreept Hilde, de echtgenote van Peter.

“Alles draaide tot nu rond Peter. De klanten vroegen voortdurend van ‘Peter ga jij aanwezig zijn op de set en de shoots nemen’, dat dat eigenlijk op vandaag niet meer haalbaar is. Soloslim spelen is uit den boze. De klant wil een totaal plaatje. Hij wil niet van een decorbouwer op zoek gaan naar een model om zijn product te showen, naar een visagiste, naar een kapper of naar een bedrijf tsjolen die voor hem denkt. De klant wil op vandaag dat je als fotograaf meedenkt met hem in alle aspecten van de opdracht en dat je die service ook kunt verlenen.”

Het doel van Peter Verplancke is altijd geweest veel te investeren in ruimte en materiaal. Het gevolg was dat hij en zijn vrouw Hilde veel zelf konden invullen. Maar een dag heeft maar 24 uur, gevolg: ze kwamen handen tekort. Personeeluitbreiding drong zich op. Eerste hulp kwam er van een assistente die niets anders moest doen dan beelden bekijken, corrigeren en bewerken met photoshop. Zo konden ze de beelden sneller aanleveren aan hun klant. Maar tijden evolueren en dus diende ook Peter een team rond zich te bouwen.

“Gezien de fotostudio geen eenmanszaak meer is, maar nu rond een volledig team draait, gaande van fotografen, modellen, make up en visagisten, tot decorbouwers, schilders, enz. kon ik ook niet anders dan de fotostudio die tot nu toe de naam ‘Shot by Verplancke’ draagt, een andere naam te geven. We kunnen immers nog moeilijk spreken van fotografie Verplancke.”

“In samenwerking met een reclamebureau kozen Hilde en ik, nog altijd de zaakvoerders, voor een korte, krachtige naam die vertrouwen en degelijkheid uitstraalt; het teamwerk op het voorplan plaatste en die toch een kleine vingerverwijzing naar het vak uitstraalde. Vandaar de naam ‘Lenzer’”.

Promotiefilmpje

Om de naam ‘Lenzer’ wat kracht bij te zetten en meteen bekendheid te geven, hebben ze ook – naar mijn bescheiden mening althans – een schitterend promofilmpje of zeg maar lanceringfilmpje laten inblikken door twee ervaren mensen op dat vlak, werkzaam bij Canvas.

Na de lancering van de nieuwe naam, zie je meteen een making-off. “Ik kon daar natuurlijk een berg foto’s op plaatsen, maar daar hebben klanten geen boodschap aan. Het is voor hen interessant om te zien hoe het er op het veld aan toegaat. Hoeveel mensen lopen er rond, wat doen ze, welke soort klanten gaan er over de vloer, enz. Maar natuurlijk gaat er ook wel hier en daar een stukje tekst schuil. Een voordeel is dat de potentiële klant ook meteen ziet wat onze sterke troeven zijn. Hij ziet dat wij creatief met hem meedenken, zodat het product in optimale en ideale omstandigheden in de kijker wordt gezet”, verduidelijkt Peter Verplancke overtuigend.

“Nu we bij manier van spreken een heel leger achter ons staan hebben (er is niet alleen die nieuwe fotograaf, we hebben ook tal van freelance fotografen, decorbouwers, visagisten, kappers, schoonheidsspecialisten) is het aan mij om te oordelen welk team het best geschikt is om die of die opdracht tot een goed einde te brengen en het product – wat het ook is – zo goed mogelijk in beeld te brengen zodat de verkoop de hoogte wordt ingejaagd. Het is ook aan mij om te bepalen of het studiowerk wordt of dat we op locatie gaan, of we met modellen werken of niet.”

‘Lenzer’ heeft tal van troeven om het waar te maken. Er is niet alleen de ultramoderne fotostudio, de ganse ploeg is laaiend enthousiasme, steekt vol energie en is gedreven om er flink tegenaan te gaan. De troeven van het bedrijf zitten verpakt in de naam ‘Lenzer’.

“’Lenzer’ staat voor 'Loyaliteit' aan de klant die zijn primeurs in alle vertrouwen laat fotograferen in de Lenzer studio. 'Enthousiasme' voor de projecten van elke klant waarin ‘Lenzer’ als actieve partner meedenkt met de klant. 'Nieuw' omdat er gebruikt wordt gemaakt van de allernieuwste technologieën. 'Zorg' dragen voor – of het ‘ont-zorgen’ van het project van A tot Z. 'Eindresultaat', een foto die vertrekt vanuit de studio mag gezien worden. Hij is van hoogstaande kwaliteit en meteen bruikbaar door de klant. Lenzer ziet iedere foto als een persoonlijk naamkaartje van de klant, maar ook van zichzelf. 'Return on investment' voor de klant door snel, vlot en erg professioneel als team samen te werken en steeds het gewenste resultaat af te leveren”, geeft Peter Verplancke nog mee.

Sterke visuele beeldcommunicatie

‘Lenzer’ profileert zich als een West-Vlaams bedrijf, dat gespecialiseerd is in sterke visuele beeldcommunicatie, met als enig doel de diensten en producten van de klanten creatief in beeld te brengen. Het beschikt daarvoor over de nodige knowhow en biedt de perfecte mix van technologie en service.

De fotostudio gelegen Bruggesteenweg 116 in Hooglede – Gits, is in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot een zeer ruime, industriële studio van meer dan 1000m² met vier opnamesets waar simultaan fotoshoots kunnen georganiseerd worden voor verschillende klanten. Er is een infini van 600m² met een zakkend plafond. Dit laat toe grote objecten, zoals bijvoorbeeld een wagen, op de juiste manier te belichten. Verder is de studio voorzien van daglicht, wat in combinatie met kunst- of flitslicht voor een realistische sfeer zorgt in de settings. De studio heeft ook een eigen make-up ruimte, douches, kleedkamers en een keuken.

'Lenzer' verzorgt ook fotoshoots op locatie en is heel sterk in culinaire fotografie. Er is een professionele keuken gebouwd in de studio en indien de klant het wenst, kan Hilde Ghequire – een gediplomeerd kok – zelf de bereidingen voor culinaire fotoshoots klaarmaken

Tot slot kunnen we nog meegeven dat ‘Lenzer’ een eigen inhouse photoshopafdeling heeft waar de laatste fijne retouches uitgevoerd kunnen worden om de beelden te optimaliseren. Daarnaast is er een eigen kleurproofing die controle op kleurechtheid toelaat en bijstuurt. Zo garandeert ‘Lenzer’ dat de beelden maximaal tot hun recht komen in drukwerk.

Meer informatie op www.lenzer.be of via info@lenzer.be of telefonisch op het nummer 051/24 79 30.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio