Nog een 100-tal kaarten te koop

Fine fleur operawereld willen publiek met hun stem betoveren

Sopraan Tomoko Taguchi. Foto: Eric Vanhooren

Koekelare - Komende zondag 22 december is de fine fleur van de operawereld te gast in de Sint-Martinuskerk van Koekelare. De zevende editie van het operakerstconcert staat volledig in het teken staat van “100 jaar Wereldoorlog. Er zijn nog een 100-tal kaarten te koop.

 Andy Vermaut slaagt er telkens opnieuw in om zijn operakerstconcert een apart tintje te geven. En ook dit jaar is dit niet anders en haalt hij niet alleen de fine fleur van de internationale operawereld naar Koekelare, maar pakt hij ook uit met een heuse postkaartententoonstelling uit de rijke verzameling van Martha Spriet, zorgt hij voor een uniek decor, serveert hij vuurwerk, vertelt pastoor Charles Lommens over Wereldoorlog I en komt de tweede van de Voice van Vlaanderen, de Filipijnse Maria Moralez, het publiek met haar gouden stem vermaken.

Internationale artiesten

Komende zondag ontvangt de Sint-Martinuskerk in Koekelare, volgende internationale artiesten, de fine fleur van de operawereld: Tomoko Taguchi, een Japanse sopraan die tot zijn vijftiende, studeerde in Australië. Haalde in 2003 verscheidene prijzen. Van 2005 tot 2008 vervolmaakt ze zich met Susanna Eken, David Miller en Jocelyne Dienst bij de Chapelle Musicale Reine Elisabeth onder leiding van José van Dam. Ze behaalt de Eerste prijs van het Concours International de Musique du Japon en de juryprijs van het Concours International d’Opéra Galina Vishnevskaya in Moskou. Zij maakte haar debuut in de Munt in de rol van Fiordiligi in Cosi fan tutte van Mozart, waarna ze meeging op tournee met Idée Fixe, waar ze de titelrol zong in Madama Butterfly van Puccini en de titelrol in Aïda van Verdi. Dit seizoen zong Tomoko o.m. Lady Macbeth in Macbeth van Verdi en La Contessa in Le Nozze di Figaro van Mozart.

Rita Matos Alves

Zij is geboren in Portugal, maar heeft zang gestudeerd aan het Conservatoire Royal de Musique de Bruxelles. Ze is aangesloten bij de Opera Studio in Pisa: Laboratorio Toscano per la Lirica. Ze is laureate van het Concours International de Chant de Marmande 2008 en het Concours International de Chant Montserrat Caballé 2010. In de opera vertolkte ze reeds volgende rollen: Clorinda in La Cenerentola van Rossini, Elena in Paride ed Elena van Gluck, in Teatro Verdi di Pisa, Teatro del Giglio di Lucca, Teatro
Goldoni di Livorno en Opéra Royal de Wallonie, French Girl in Death in
Venice van Britten in de Munt en het Concertgebouw in Amsterdam. Onlangs vertolkte ze de hoofdrol in La Belle Hélène van Offenbach op tournee in België en Frankrijk, en Zerlina in Don Giovanni van Mozart in het kasteel van Seneffe.

Keith Tillotson

Na te zijn geboren en getogen in Wichita, Kansas (VS), leefde de bas Keith Tillotson de voorbije 25 jaar in Europa. In België heeft hij samengewerkt met de Opéra Royal de Wallonie, De Muntschouwburg, Théâtre de la Balsamine, Het Toneelhuis, Orchestre de la Chapelle Musicale de Tournai en het Orchestre Philharmonique de Liège. Zijn operarollen zijn onder meer Frank Maurrant in Street Scene, Grand Prêtre in Hérodiade, Luther in Les Contes d’Hoffmann, Ceprano in Rigoletto, Il Re in Aïda en Sarastro in Die Zauberflöte. Samen met Eric Gobin heeft hij musicals geregisseerd voor de Brussels Light Opera Company, Ars Lyrica en Marlis Productions en opera’s voor de Intermezzo Foundation.

Jacques Does

Heeft zang gestudeerd in Brussel, Amsterdam en Düsseldorf. In de Koninklijke Muntschouwburg is hij sinds 1982 solist geweest in een veertigtal producties, voornamelijk onder leiding van A. Pappano en K. Ono. Drie seizoenen lang heeft hij de hoofdrol vertolkt in Don Pasquale van Donizetti. Vervolgens speelde hij mee in Lady Macbeth van Mzsensk en de wereldcreatie Wintermärchen van Philippe Boesmans. Ook in Parijs heeft hij meegewerkt aan L’Incoronazione de Poppea en Kát’a Kabanová, evenals een productie van Salome voor Radio France. In Wenen kon je hem horen in Il Barbiere di Siviglia. Bij de Nationale Reisopera vertolkte hij o.a. de Commendatore in Don Giovanni, Il Re in Aïda, Hobson in Peter Grimes, Der Sprecher in Die Zauberflöte, Titurel in Parsifal en Old Man in King Priam. In 2011 richtte Jacques Opera Avanti op, een jong gezelschap dat zich toelegt op het geven van voorstellingen “op maat” in de culturele centra in Vlaanderen (www.opera-avanti.be).

Peter Tomek / Pianist

Volgde een opleiding muziek- en theaterwetenschappen aan de universiteit van Wenen, zijn geboortestad. Tegelijkertijd specialiseerde hij zich in muziektheorie, piano- en zangbegeleiding aan de Weense Hochschule für Musik. Ook studeerde hij orkestdirectie bij Wolf-Dieter Hauschild. Sinds 1983 wisselde hij zijn werk als koordirigent (o.m. van de Wiener Sängerknaben) en orkestdirigent af met projecten als dirigent. In 1997 begon hij in de Munt te werken als repetitor. Hij verzorgde de muzikale leiding van Le Nozze di Figaro, Il Matrimonio Segreto van Cimarosa en van Falstaff en La Traviata. Peter Tomek was van 2002 tot 2008 assistent van muziekdirecteur Kazushi Ono. Momenteel is hij hoofd muzikale studies in de Munt. Sinds 1999 wordt hij jaarlijks uitgenodigd op de Bayreuther Festspiele.

Tickets

Er zijn voor dit unike kertconcert, nog een 100-tal kaarten te koop. Meer info daaromtrent krijg je op 0499/35 74 95.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio