MaMaThé imponeert met De Jossen

MaMaThé imponeert met De Jossen

Foto: if

Gent - Het Gentse amateurtheatergezelschap MaMaThé speelt met Tom Lanoyes 'De Jossen' de pannen van het dak in een dynamische regie vol dans en muziek. En met het Limburgse icoon Jos Ghysen in een onverwachte rol.

In Josland wonen alleen Jossen. Ze zien er allemaal eender uit in hun grijze pakjes, al even grijze achterovergekamde haren en brilletje. Mannen of vrouwen lijken er zelfs niet te bestaan, iedereen is een Jos. Ze doen en denken ook allemaal gelijk en voelen zich daar perfect gelukkig bij.

Tot een Jos bekent zich anders te voelen en uit de groep wil stappen. De anderen reageren ontzet. Anders zijn is geen optie in Josland. Wie niet in het gareel wil lopen, wordt zwaar gestraft. In een heftige, bloederige scene die doet denken aan de geseling van Christus wordt de andere Jos vermoord...

Tom Lanoye schreef dit stuk over bloedserieuze zaken als de dwang zich te conformeren aan de groep en de grenzen van het individu in 2004 voor Olympique Dramatique als een tragikomedie vol bloemrijke taal en een flinke dosis absurditeit. Zo seksen de Jossen door in een opblaasbadje te gaan staan en entousiast joelend hun lichaam tegen elkaar te wrijven. Wie de openingsstoet van de Feesten zag, kreeg er al een voorproefje van.

En als de Jossen een rouwdienst organiseren voor de vermoorde dissident gebeurt dat voor een kitscherig schrijn met een foto van Jos Ghysen, blijkbaar de oerjos.

MaMaThé brengt een knappe voorstelling in een regie van de jonge Johnny De Meyer waarin heel veel dans, beweging en muziek zit zoals What I Like About You van The Romantics, Non non rien n'a changé en Ben E. Kings Stand By Me.

Het goed geoliede samenspel van de acht acteurs verrast misschien nog het meest. Het stuk mag dan wel een aanklacht zijn tegen de druk van de groep, het is precies de groepsverbondenheid van de acteurs op scene die het meest indruk maakt. Ze spelen als echte Jossen.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio