Een interview met Annelies Brosens over hun nieuwe CD én over Kalmthout

Laïs brengt nieuwe CD uit

Foto: Charlie De Keersmaecker

Kalmthout -

Laïs brengt op 16 maart een nieuwe CD uit, LaïsLenski. De plaat is een samenwerking tussen de meiden van Laïs en Simon Lenski, voornamelijk bekend als de cellist van Die Anarchistische Abendunterhaltung (DAAU).

Deze CD hebben jullie samen met Simon Lenski opgenomen. Waarom net Simon Lenski en niet iemand anders?

Annelies Brosens (rechts vooraan op de foto's): Jorunn (Bauweraerts) en Nathalie (Delcroix) hebben een tijdje samengewerkt in een project, Prima Donkey, en Simon was daar de cellist. Dat was in de periode dat ik net mijn tweede kindje had. Ik was daar niet bij betrokken en kende Simon ook niet echt. Zij vonden het ongelofelijk wat hij met zijn cello doet, wat hij uit dat instrument haalt. Zij waren er helemaal vol van, maar toen was het idee om er iets samen mee te doen er nog niet echt. Dat is meer gekomen omdat wij het niet meer zagen zitten om hele avondconcerten a capella te doen. We waren er wat op uitgekeken misschien. We vonden dat zelf niet meer boeiend genoeg om te doen, ook naar het publiek toe. Nathalie en Jorunn kwamen dan met het idee af om iets samen met Simon te doen. Dan hebben we gewoon eens afgesproken en hij zag dat wel zitten. Dan zijn we beginnen repeteren. Eerst speelden we ons oud repertoire en dat ging hij dan bewerken. En zo is dat verder gegroeid eigenlijk.

 

Jullie hebben eigenlijk al getoerd met deze CD.

Brosens: We hebben nog niet alle nummers live gebracht, maar het idee om een CD te maken is wel gekomen na een hele reeks concerten. Omdat er ook wel vraag naar was en wijzelf vonden dat het eigenlijk wel op plaat moest. Het was geen hoofdbedoeling toen we samen begonnen te werken, maar ik ben nu wel heel blij dat we er een plaat van hebben gemaakt. Commercieel gezien is dat misschien niet de beste stap, maar wij gaan ook geen CD uitbrengen als het nog niet klaar is.

 

MEER SFEER DAN TEKST

Het is nogal moeilijk om de CD in een paar woorden te beschrijven. Hoe zou jij de plaat omschrijven?

Brosens: De plaat is zeker filmisch en er staan ook heel uiteenlopende stukken op. Langs de ene kant is de plaat harmonieus, maar daartegenover staat ook de cello die soms heel destructief kan zijn. Er zit wel wat tegenstrijdigheid in die cello die echt helemaal tekeer gaat en dan onze stemmen die daar soms wat zeemzoeterig overgaan.

Ik heb ook het gevoel dat er meer nadruk gelegd wordt op sfeer dan echt op de tekst terwijl Laïs vroeger vaak toch wel meer op tekst gericht was.

Brosens: Dat was ook zo, dat was Laïs. De oude teksten waar dat wij dan eens iets nieuws mee gingen doen. Wij hebben dat een beetje achter ons gelaten. We improviseren vaak naast het podium, dus vonden we dat we dat ook maar eens op plaat moesten proberen. Dan kun je zelf ook een verhaal of iets daarbij verzinnen. Dan laat je dat zowat open, dan is dat niet ingevuld door woorden.

VROUWENGROEP

Wat is je favoriete nummer van deze plaat?

Brosens: Het mooiste dat erop staat vind ik ‘Requiem’, maar dat heeft ook wel te maken met het persoonlijke karakter van het nummer (dat nummer gaat over Jorunn haar vader, die vorige zomer is overleden, nvdr). Dat is zo dichtbij. Ik vind dat ongelooflijk hoe Jorunn dat zingt. Hoe dat dat ontstaan is ook. We waren aan het repeteren met Simon en hij had die muziek al, dus wij gingen proberen daar iets op te doen. We waren wat aan het proberen en ineens legde Jorunn de repetitie stil. Ze had een idee en wilde dat eens proberen. Dat waren echt maar flarden tekst, maar ik wist direct dat het over haar vader ging. Dat was ook heel recent toen, dat was een ongeveer een maand nadat hij overleden was. Dan heeft ze eigenlijk gewacht - niemand wou dat ook pushen - en de laatste dag in de studio hebben wij haar gewoon alleen gelaten met de technicus en heeft ze dat ingezongen in een take. Ik krijg echt elke keer kippenvel en ik krijg het ook moeilijk als ik dat nummer hoor. De cello is heel dramatisch en gaat ook heel diep. Ook toen er nog geen zang op stond had ik dat gevoel al. Haar stem en die woorden versterken dat gevoel alleen maar.

 

Je zingt één nummer, ‘I tell my beloved’, solo. Was dat een grote stap of was dat eerder natuurlijk?

Brosens: Wij hebben dat gezongen toen we met het Vlaams Radio Koor hebben getoerd. Ik had dat lied eigenlijk ook gekozen. Dat heeft ook wel te maken met mijn klassieke achtergrond, dat ik dat nog eens heel graag wou doen. Dat voelt wel een beetje als ‘mijn moment’, ook live. In het begin zongen Nathalie en Jorunn mee, zowat backing vocals en dan vonden mensen uit het publiek dat ze ‘gewoon hun kop moesten houden’ (lacht). Ze vonden dat het nummer mooier zou zijn zonder backing vocals en ik vond dat dan wel oké. Maar ik vond het wel moeilijk om het op plaat te zetten. Live ga ik er een stuk verder in, maar dat kwam niet over op plaat, dat moest meer ingetogen zijn. Dus heb ik dat moeten omgooien en anders bekijken. Nu zijn er dus twee versies: de live versie en de plaatversie.

Er is ook een mystery track: Désespéré,maar dan zonder cello.

Brosens: Jorunn was zo gehecht aan die versie dat ze dat ook graag op de CD wou. Ik zag dat dan weer niet zitten tussen andere nummers, dus dat was wel een goede oplossing om dat als een soort van mystery track te doen. Dat is gewoon met een micro opgenomen en dat heeft iets heel fragiels. Maar ik was zo vol van die versie die Simon daarvan had gemaakt. Hij had onze stemmen gekregen en de cello er helemaal rondgebouwd. Toen hij zijn versie liet horen vond ik echt dat het op de plaat moest, daar was geen discussie over. Ik ben heel blij dat het erop staat.

Wat zijn de toekomstplannen?

Brosens: Er zijn plannen, maar het is nog niet helemaal duidelijk. Jorunn is ook in verwachting, dus in de zomer zal het babytijd zijn. Dat heb je met een vrouwengroep natuurlijk. In het najaar hebben wij vooral nog LaïsLenski. Wij hebben ook nog een idee voor een kinderproject, maar dat staat nog in zijn kinderschoenen.

 

KALMTHOUT

Jij komt uit Kalmthout en bent hier ook blijven wonen. Is dat een bewuste keuze?

Brosens: Ja, ik ben wel redelijk honkvast. Ik ben heel blij dat ik dicht bij mijn ouders woon. Ik vind dat heel leuk dat ze de kleinkinderen veel kunnen zien en dat ik op den buiten kan wonen. Dat is voor mij wel heel belangrijk. Ik denk niet dat ik in een stad zou kunnen aarden. Dat is toch een totaal ander leven. Ik voel mij hier goed, ik wil hier niet weg.

 

Is er een verschil merkbaar tussen Kalmthout en Nieuwmoer?

Brosens: Ik voel mij niet heel hard verbonden met Nieuwmoer-Dorp. Mijn kindjes gaan hier ook niet naar school. Dat voelde voor mij niet helemaal juist aan. Ik ben er nog niet helemaal uit hoor, uit die scholenkwestie. Wat ik in Nieuwmoer wel mis een goeie groentewinkel of een beenhouwer, ik hou daar wel van.  Moest ik nu kunnen kiezen, dan zou ik misschien wel mijn huis oppakken met de grond die er aanhangt en in Kalmthout neerzetten. Ik heb meer band met Kalmthout dan met Nieuwmoer, voorlopig nog.

 

Jullie treden af en toe ook op in Kalmthout. Is dat anders dan ergens anders?

Brosens: Ja, toch wel. Omdat we ons publiek kennen, is de afstand minder groot. En vroeger zou ik daar zenuwachtiger voor geweest zijn dan nu, omdat het dan toch echt wel goed moest zijn. Nu maak ik dat onderscheid niet echt meer. Ik heb dan ook wel graag dat mijn familie en vrienden komen kijken. Wij hebben twee keer Bogerfeesten gedaan. Dat is sowieso wel tof omdat we daar de jeugd en jongeren van onze eigen gemeente mee bereiken. Dat heb ik altijd heel graag gedaan. Daar keek ik ook wel naar uit dan. Ik voelde mij dan ook wel wat fier, omdat ik vroeger uitging in de Govio en ik dan ineens op dat podium stond. De foto’s van onze eerste CD zijn genomen in het Strijboshof, toen het nog leegstond en het een beetje een spookhuis was. De foto’s van LaïsLenski zijn aan het Stappersven in de heide getrokken. Dat was ook wel een beetje bewust, we wilden daar wel iets van Kalmthout insteken.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio