Tania Blyaert strijdt voor meer empathie bij dokters

"Kankerpatiênten verdienen meer empathie"

"Kankerpatiênten verdienen meer empathie"

Foto: idh

Halle - Voor Tania Blyaert stortte de wereld even in toen ze begin maart het verdict te horen kreeg van borstkanker. Maar het werd ook de start van een emotionele strijd voor meer empathie bij geneesheren. "Wat mij overkwam, mag niemand anders overkomen".

Tania heeft er net haar derde chemokuur opzitten en vond nu de moed om haar verhaal te doen. "Eind januari nam ik zoals zoveel andere vrouwen van mijn leeftijd deel aan het nationale bevolkingsonderzoek om me te laten screenen naar mogelijke borstkanker. De test bleek twijfelachtig zodat ik voor verder onderzoek werd doorgestuurd naar een arts in het Sint-Mariaziekenhuis in Halle. Na een echo, een mammografie en een biopsie verzekerde ze me dat alles in orde was en ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik keek dan ook raar op toen ze me drie dagen later zelf opbelde met de melding dat er toch verdacht weefsel was gevonden. Ik onderging een tweede biopsie in het ziekenhuis van Halle. Op maandag 29 februari viel plots de wereld op mijn kop. De dokter meldde me via de telefoon dat ze op 10 maart mijn borst volledig zou amputeren. Ik viel ter plekke van mijn stoel want zo'n korte maar ingrijpende boodschap over de telefoon verwacht je niet", aldus Tania uit Gooik.

"Eerst was er niets aan de hand en plots verloor ik mijn volledige borst. Je zou voor minder van slag zijn. Ik zelf was vastbesloten de ingreep te ondergaan. Ik wilde geen risico's nemen. Maar mijn man vond het toch raadzaam om een tweede opinie in te winnen, vooral omdat de uitslag tussen 'er is niets aan de hand' en 'we gaan zo snel mogelijk uw borst amputeren' toch wel groot was", aldus Tania.

"Volgens onze huisarts en een bevriende psychologe is er niets mis mee om als patiënt een tweede oordeel in te winnen. We konden zeer snel in het OLV -ziekenhuis in Aalst terecht omdat daar net een patiënt haar afspraak had geannuleerd. Maar voor een tweede opinie had ik wel mijn medisch dossier nodig en dat lag in Halle. Dat opvragen viel helaas niet in goede aarde bij de behandelende arts. We konden mijn medisch dossier komen ophalen maar ze annuleerde wel meteen de geplande operatie. Voor mij was die operatie mijn houvast en mijn toekomst. Mijn wereld stortte voor de tweede keer in. Het was alsof men ons buiten gooide. Ik voelde me op dat moment ongelooflijk emotioneel gechanteerd, vooral omdat ze er aan toevoegde of 'ik wel wist dat ze hiervoor al haar consultaties had geannuleerd'. Zelfs mijn eigen gynaecologe praatte me een schuldgevoel aan, terwijl ik gewoon wilde weten hoe erg mijn toestand was. Ik twijfel niet aan de capaciteiten van de dokter maar de communicatie kon beter."

Uiteindelijk kwam men in Aalst tot dezelfde conclusie dat mijn borst weg moest maar de manier waarop men hier mee omging maakte een wereld van verschil. Alhoewel het oorspronkelijk niet de bedoeling was, ben ik uiteindelijk toch in Aalst behandeld", aldus Tania. "Wanneer ik mijn verhaal vertel, merk ik dat veel mensen hetzelfde meemaken in ziekenhuizen door een gebrek aan empathie van dokters. Het voelt gewoon vreselijk dat dokters patiënten met een levensbedreigende ziekte je zien als een nummer of een klant. Ik vond dat ik hier principieel een punt van moest maken want ik wil niet dat dit nog andere mensen overkomt."

Tania en haar man dienden daarom klacht in en vragen een morele schadevergoeding. "Niet voor mezelf want ik schenk alles aan het kankerfonds. Ik wil gewoon een voorbeeld stellen en ziekenhuizen wakker schudden van wat er onder hun dak gebeurt."

Het Sint-Mariaziekenhuis zegt de klacht te zullen onderzoeken. Volgens de betrokken arts leidt een tweede opinie vragen zo kort voor een ingreep bijna altijd tot annuleren en konden de kostbare operatie-uren dan beter door andere collega's worden gebruikt.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio