Werken starten in juli en duren een jaar

Jaagpad langs kanaal krijgt meer comfort en wordt breder

Jaagpad langs kanaal krijgt meer comfort en wordt breder

Foto: idh

Halle - Deze zomer starten er werken op het jaagpad langs het kanaal tussen Buizingen en Drogenbos. Het jaagpad wordt verbreed tot vier meter en krijgt een asfaltlaag om fietsers meer comfort te geven. Er is een investering van 2 miljoen euro mee gemoeid.

Fietsen zit in de lift in de Vlaamse rand. In 2018 werden op het jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel 245.220 fietsers geteld, flink wat meer dan het jaar voordien. Dit maakt deze fietsroute tot een van de populairste van Vlaams-Brabant. "Maar meer en meer fietsers op de Kanaalroute zorgen voor meer en meer drukte", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "We gaan deze populaire fietsverbinding nu breder en comfortabeler maken, zodat we straks nog meer mensen kunnen verleiden om hun auto ook in het woon-werkverkeer te ruilen voor de fiets". 

Het jaagpad langs het kanaal Brussel-Charleroi wordt tussen Halle en Brussel opgewaardeerd tot een volwaardige fietssnelweg. De betonnen verharding wordt vervangen door asfalt, wat voor fietsers comfortabeler is om te fietsen. Het jaagpad wordt ook verbreed tot 4 meter. Op de meeste plaatsen wordt het jaagpad ook opgeschoven, om te anticiperen op de toekomstige verbreding van het kanaal Brussel-Charleroi. Die verbreding moet het kanaal toegankelijk maken voor schepen tot 1350 ton, met 3 lagen containers. 

De totale kostprijs van de nieuwe fietssnelweg bedraagt 2 miljoen euro. Vlaanderen draagt hiervan de grootste kost. Weyts investeert 800.000 euro via de Vlaamse Waterweg en put nog eens 800.000 euro uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De gemeenten Halle, Beersel, Drogenbos en Sint-Pieters-Leeuw investeren in de verlichting van de fietssnelweg. De provincie Vlaams-Brabant past de rest bij. 

"De werken gaan deze zomer van start. De noodzakelijke omgevingsvergunning is aangevraagd", aldus Ben Weyts. "De eerste fase richt zich op het traject tussen de sluis van Lot en de sluis van Ruisbroek en moet in juli starten. Er wordt doorgewerkt tijdens het bouwverlof, om de werken zo snel mogelijk te laten vorderen". 

De tweede fase omvat het traject tussen de Waterloobrug in Buizingen aan de Alsembergsesteenweg en de sluis van Lot en moet in augustus starten. De derde en vierde fase staan gepland voor het voorjaar van 2020 en zullen zich richten op het traject tussen Ruisbroek en de Drie Fonteinenstraat in Drogenbos. Tijdens de werken worden er in samenspraak met de betrokken gemeenten en de Fietsersbond omleidingen voorzien. Eind juni 2020 moet de fietssnelweg volledig klaar zijn.

In Halle zelf werd eerder al aangekondigd dat er binnenkort een stuk fietssnelweg wordt aangelegd langs het kanaal tussen de Porseleinstraat en het sas. Hoe het ontbrekende stuk tussen de Waterloobrug in Buizingen en de Pos-rseleinstraat in Halle wordt aangepakt is nog niet duidelijk. En dan blijven er nog de 'missing links', plaatsen waar fietsers een weg voor autoverkeer moeten kruisen, zials in Lot en Ruisbroek. Ook hier maakte minister Weyts zich eerder al sterk dat die knelpunten zullen worden weggewerkt met slimme lichten in Lot en een verhoogd fietspad in Ruisbroek.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio