VOKA boos omwille van benadeling luchthaven Zaventem

Zaventem - De regionale luchthaven Luik vraagt in een memorandum aan de volgende federale regering de regionalisering van de nationale luchthaven 'Brussels Airport'. Er zou volgens Luik ook sprake zijn van bevooroordeling tegenover de regionale luchthavens. Dit is de wereld op zijn kop, aldus VOKA.

Momenteel is het zo dat de Waalse regionale luchthavens directe en indirecte subsidiëring ontvangen en ook door de regelgeving bevoordeeld worden zoals bijvoorbeeld op gebied van milieuwetgeving.

Zo bestaan de omzetcijfers van Charleroi en Luik uit meer dan 50% subsidies en ontvangen luchtvaartmaatschappijen die zich op Waalse regionale luchthavens willen vestigen stevig wat zakgeld van de bevoegde overheden. Bovendien nemen op de regionale luchthavens de overheden de kosten voor veiligheid voor hun rekening, terwijl op Brussels Airport de luchtvaartmaatschappijen dit betalen. De nationale luchthaven heeft al jaren af te rekenen met oneerlijke concurrentie, volgens VOKA.

VOKA Halle-Vilvoorde vraagt echter geen subsidies voor Brussels Airport,gesubsidieerde bedrijven zijn immers fragiel en hangen vaak af van één grote klant of van een politieke clan waardoor er geen garantie is op duurzame tewerkstelling.

VOKA  vraagt  dat het ‘level playing field’- akkoord dat in het huidig Vlaams regeerakkoord werd opgenomen, uitgevoerd wordt. (dit is een gelijke benadering voor wat betreft de kosten voor luchtverkeersleiding, security en de loonkosten van vliegend personeel).

Hierdoor kunnen alle (regionaal & nationaal) luchthavens in België en de ons omringende landen met gelijke wapens strijden. Dit ‘level playing field’ moet samen met een stabiel juridisch groeikader voor Brussels Airport, de tewerkstelling van 20.000 jobs veilig kunnen stellen.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio