"Jazz moet terug gevaarlijk worden": Too Noisy Fish stelt derde album voor in Handelsbeurs

"Jazz moet terug gevaarlijk worden": Too Noisy Fish stelt derde album voor in Handelsbeurs

Foto: Jan Locus

Gent - Too Noisy Fish is een band met als epicentrum Gent. Daarom stelt het jazztrio haar nieuwste worp 'Furious Empathic Silence' maar al te graag voor in de Handelsbeurs op maandag 21 januari. Uw reporter zocht bezieler en pianist Peter Vandenberghe op en legde zijn oor te luister.

Er was eens een drummer, een pianist en een bassist. Samen vormde het drietal de vaste ritmesectie van de jazzbigband 'Flat Earth Society'. Ze voelden elkaar muzikaal zeer goed aan. "Op jams in de Hot Club de Gand en de Negocito marcheerde het gewoon zeer goed. We beslisten al gauw om het repetitiekot in te duiken," zegt pianist Peter Vandenberghe.

Luidruchtige vis
Too Noisy Fish (de bandnaam is bedacht door de Gentse bassist Kristof ­Roseeuw) is op zich één grote tegenstelling. Een luidruchtige vis. De band ademt dan ook contrasten. Het ene nummer spelen ze zeer complex en snel. Enkele minuten later op de plaat droom je even weg op trage, bedwelmende melodieën. Vandenberghe legt uit: "Ook qua stijlen brengen we veel variatie. Het is geen pure jazz. Er zit een vleugje klassiek in en zelfs een streepje hiphop. We coverden een nummer van hiphop queen Missy Eliot. Vroeger was jazz "gevaarlijke" muziek met een boodschap. Nu is dat het voorrecht van hiphop geworden. Wij willen dat jazz terug muziek met een boodschap wordt."

Conservatorium
Pianist Peter Vandenberghe speelt net zoals zijn twee companen in verschillende bands. Van dit ene project kunnen ze moeilijk leven. Positief is wel dat het drietal zo constant inspiratie en imput krijgt. Vandenberghe heeft ook nog les aan het conservatorium in Gent. De studenten van de opleiding 'klasieke muziek' krijgen er les 'improvisatie' van hem. "Ik kan ook nog bijleren van mijn studenten. Eigenlijk is er geen leerkracht-leerling gevoel. Ik begeleid hen enkel tijdens een proces dat we samen ondergaan. Er is geen examen van, het is open. Soms is het zeer goed en het kan ook gewoon op niets trekken. Maar daar leren we dan uit voor een volgende keer", zegt Vandenberghe.

Drieluik
De link tussen Too Noisy Fish en The Flath Earth Society blijkt uit de titels van hun platen. Op alle albumcovers van Too Noisy Fish vind je telkens de initialen F E S terug. "Iedere plaat is een soort drieluik. Furious Empathic Silence, het laatste album omvat nummers die je onder 'woest, empathisch of stilte' kan plaatsen. Ieder nummer staat op zich, maar krijgt meer waarde door de andere nummers," aldus Vandenberghe.

Schetsboekje
Vandenberghe is blij dat er over de drie platen een evolutie is. "De eerste was zeer speels, voor de derde plaat graafden we heel diep. Hoewel de nummers instrumentaal zijn, zit er altijd een betekenis achter. Meestal weten Kristof en Teun (Verbruggen, drummer) niet dat ik er in mijn ideeënboek een gedicht bij schreef. Terwijl ik me eigenijk helemaal geen dichter voel. Die tekst of gedachte is dan de ruggengraat van de compositie."

Of Too Noisy Fish jazz opnieuw gevaarlijk maakt, ondek je op maandag 21 januari in de Handelsbeurs.

 



 

 

 

 

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio