Wat je zelf doet doe je meestal beter: Rockband Wallace Vanborn klinkt frisser dan ooit op vierde album.

Zanger gitarist Ian Clement op een Wallace Vanborn XL feestje. Foto: Steven Hendrix

Gent - Het Gentse Rocktrio Wallace Vanborn blijft dé definitie van rock. De band bevestigt al veertien jaar een stevige livereputatie. In aanloop naar de release van hun vierde worp “A Scalp For The Tribe” worden de ongeduldige fans vandaag gepaaid met een tweede single “Even A Broken Guru Is Right At Least Two Times A Day”. De Gentenaar sprak met zanger-gitarist Ian Clement.

We spreken af in café De Roos. Het is de eerste keer dat we Ian Clement, een derde van de rockband Wallace Vanborn, ontmoeten. We hadden een wilde rocker verwacht, houthakkershemd inbegrepen. Aan de andere kant van het enige vrije tafeltje zit een zachtaardige man met blinkende oogjes. We bestellen een ice tea en een pintje en we zetten het dictafoontje aan.

Hoeveel singles mogen we nog verwachten voor de echte release van de plaat?
Ian Clement: Het is nu vier jaar geleden sinds ons vorige album en het is mij opgevallen hoe hard de aanpak van een plaatrelease veranderd is. Nu gaan de meeste albumconcerten door vóór de officiële dag van het loslaten van een album. Eens die gereleased is, gebeurt er niet veel meer. Dus houden we het op twee singles voor de plaat. Nadien komen er ook nog wat.

Je gaf aan dat jullie op  de vierde plaat terug naar de roots zijn gegaan. Hoe moeten we ons dat voorstellen?
Clement: Het is een soort full circle moment. De allereerste plaat is opgenomen in Ninove in een tuinhuis dat we omgetoverd hadden tot opnamestudio. De volgende plaat namen we op met David Botrill, een klinkende naam in het wereldje met tonnen ervaring en al drie Grammies op zak.  En voor de derde plaat moesten we met Chris Goss niet onderdoen.
In al die jaren zijn Sylvester (drum), Dries (bas) en ik goeie sponzen geweest.  We hebben veel gestolen met onze ogen. Onderweg producete ik ook al wat andere bands. Daarom hadden we vertrouwen genoeg om de plaat zelf op te nemen.

Opnieuw in een tuinhok in Ninove?
Clement: Neenee, “A Scalp For The Tribe” is in de Number Nine studio in Gentbrugge opgenomen. De plaat werd gemixt door Koen Gisen in studio La Patrie en gemastered door Maor Appelbaum in Californië.

Gemasterd?
Clement: Dat is ervoor zorgen dat de songs op alle soorten radio's goed klinken. Er wordt dus met het onderlinge volume gespeeld.

In beide singles horen we dat jullie de stonerrock wat verlaten en terug klinken als op de eerste plaat.
Clement: Die term 'stoner' achtervolgt ons al een hele tijd. De nieuwe plaat is wat frisser qua klank. Ze is ook in haar geheel hoopvoller geworden. “The Orb We Absorb” ging gepaard met serieuze doemdenkerij.

Bedoel je dan dat je donkere gedachten had?
Clement: Nee, toch niet persoonlijk. Ik zag de toekomst van de wereld gewoon heel duister in. Ik vond toen dat het al "kwart over twaalf" was en niet "vijf voor twaalf." Door vier jaar ouder te worden besef ik dat je met doemdenkerij de wereld niet vooruit helpt. De nieuwe plaat is meer genuanceerd. We moeten als gemeenschap en in de politiek meer spreken met elkaar in een open debat. Vooruitgang is samenwerking. Mezelf zie ik als neutraal. Ik vind het alsmaar extremer worden van ideeën en partijen en het weg groeien van elkaar geen goede evolutie.


Twee weken geleden losten jullie al een eerste single. ‘From A to Yellow’. In de bijhorende clip zien we een iets zwaardere man wakker worden in de caravan van een vrouw. Hij vergrijpt zich drie minuten aan de kledij en de make-up van de vrouw en danst in het rond. Los van de gele mosterd die hij over zich kapt, zien wij niet echt  link met de song.
Clement: Dat is waar. Het nummer gaat over het strijdlustig rechtkruipen na een nederlaag. De videoclip heeft dus helemaal niets met de tekstinhoud te maken. Hoewel,(lacht) mosterd is geel en geel is wel de kleur van de hoop. Ook leuk is dat de man in de clip onze nieuwe manager Iven Deduytschave is.

Op een Wallace Vanborn XL concert in 2016 waar jullie heel wat muzikale vrienden uitnodigden op het podium speelden jullie een nieuw nummer ‘Broken Guru’. Is het nummer uiteindelijk op de plaat beland?
Clement: Jawel en mag dat nu net het nummer zijn dat we als tweede single uitbrengen. Het nummer heet eigenlijk “Even A Broken Guru Is Right At Least Two Times A Day”. Een hele mond vol. Het lied gaat over Chris Goss, de producer van de derde plaat. In het milieu noemen ze hem ‘The Desert Rock Guru’.

Op welk Gents podium speel je het liefst?
Clement: Als het intiem moet zijn, als ik solo speel, dan kies ik voor de Minard. Daar leg je een soort persoonlijke verbinding met het publiek. Als band kies voor de Handelsbeurs. Geen zaal in Gent die de akoestiek kan benaderen.

Wat is het voordeel om als band in Gent op te groeien?
Clement: Er zijn heel veel Gentse bands en dus ook veel creativiteit. Het is een interessante uitvalsbasis. Tussen het platen maken door zijn Gentse band redelijk incestueus bezig. Iedereen doet het met iedereen. Die kruisbestuivingen zijn als het ware de ruggengraat van onze XL shows.

15 november ligt het album bij de platenboer en het eerste releaseconcert staat gepland op 30 november in de Brusselse muziektempel Ancienne Belgique. Op een thuismatch van Wallace Vanborn is het wachten tot in maart 2020.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio