Bijna 100 jaar geleden was er een militaire luchthaven operatief in dit dorpje

Het vliegveld van Scheldewindeke

Het vliegveld van Scheldewindeke

Tijdens WOI was er een vliegveld in Scheldewindeke Foto: Foto collectie J De Vos

Oosterzele - De oudere inwoners van Scheldewindeke zullen er allicht ooit over gehoord hebben, de jongeren daarentegen... Feit is, in het begin van de vorige eeuw was er wel degelijk een vliegveld in Scheldewindeke. Er zijn zelfs nog sporen van terug te vinden.

In de Eerste Wereldoorlog werden naast het hoofdvliegveld van Sint Denijs Westrem nog vier andere Duitse vliegvelden in gebruik genomen in onze directe regio, namelijk Gontrode, Scheldewindeke, Mariakerke en Oostakker.

Het vliegveld van Scheldewindeke was gelegen langs de huidige kasseiweg 'Lange Munte' genaamd. Het vliegveld lag tussen de huidige kleinere wegeltjes met de namen 'Keerken', 'Schaperstraat' en 'Munckbosstraat'.

In Scheldewindeke werd een gebetonneerde start- en landingsbaan aangelegd van 1000 meter en een betonnen plaat voor een grote loods. Men mag niet vergeten dat, in die tijd al, een volgeladen zwaargewicht bommenwerper (Staaken IV) tot 13 ton woog. De kleinere Gotha's wogen volgeladen maximaal 4 ton.

  Bommenwerper1

Op 6 maart 1918 verhuisde deze reus definitief naar het toen afgewerkte vliegveld van Scheldewindeke. Rond dezelfde periode verhuisden ook de toen nog in Gontrode gestationneerde bommenwerperescadrons naar Scheldewindeke waar zij hun vaste stek kregen.

Bommenwerper2

Op 7 maart 1918 vertrokken vanaf Scheldewindeke de eerste zes reuzevliegtuigen voor een bombardementsvlucht op Londen. Slechts drie van de zes bereiken hun eigenlijke voorziene doel.Op 9 mei 1918 vertrokken vier Staaken Vliegtuigen met als doelwit de havenstad Dover. Toen de weersomstandigheden tijdens de vlucht sterk verslechterden, gaf men de opdracht niet Dover maar Duinkerke en Calais te bombarderen. Twee van de vier vliegtuigen hadden hun bommenvracht al afgegooid boven Duinkerke. De twee anderen vlogen nog even door tot boven Calais. Rond één uur 's nachts vlogen de eerste twee opnieuw boven Scheldewindeke maar harde mist maakte het onmogelijk te landen. Het eerste vliegtuig (de R32) zette ondanks aanmaningen te landen op Evere en niet te Scheldewindeke, zijn landing in. Hij zat echter voor de landing reeds veel te laag en raakte de toppen van de bomen voor de landingsbaan. Het toestel sloeg te pletter. Er klonk een enorme knal van een niet afgeworpen vliegtuigbom en door de nog aanwezige niet gebruikte benzine ontstond meteen een vuurzee die het leven kost aan bijna alle inzittenden. Het tweede vliegtuig (de R39) wist op dezelfde plaats wel een geslaagde landing te maken en kwam enkele meters voor een diepe gracht tot stilstand.

 Bommenwerper3

 Bommenwerper4

Bommenwerper5

Een half uur later hingen ook de twee andere toestellen boven de luchthaven waar de mist nog dikker was komen te hangen. Zij kregen de opdracht door te vliegen naar de luchthaven te Gistel. De piloten zetten echter toch een blinde landing in op het vliegveld van Scheldewindeke. Eerst stortte de R26 te pletter met een enorme vuurzee tot gevolg. Slechts één mechanicien overleefde de crash.

De R29 trachtte de luchthaven te benaderen van de andere kant. Zij raakten echter net als de R32 de boomtoppen die ze niet meer konden ontwijken. De benzinetanks scheurden open en de piloot wist nog net op tijd de hoofdschakelaar van de elektriciteit uit te schakelen om een nieuwe massale ramp te vermijden. Het vliegtuig hing in stukken en brokken in de toppen van de bomen.

Op 19 mei 1918 werd voor een laatste maal met vliegtuigen vanuit Scheldewindeke Londen gebombardeerd. Een Staaken vliegtuig dropte voor de derde maal tijdens WO I een bom van 1000 kg op de Britse hoofdstad.

Op 30 juli en nogmaals op 18 augustus werden de doelen verlegd naar de Franse havenstad Le Havre. Men slaagde erin met veel minder brandstofverslindende vliegtuigen te vliegen met een totaal vliegbereik tot 800 km (heen en terug gerekend).
Op 2 oktober 1918 kreeg men te Scheldewindeke de opdracht de luchthaven te ontruimen en te verhuizen naar Morville, diep in het zuiden van de provincie Namen. De Duitsers probeerden nog, in een hels tempo, zoveel mogelijk materiaal te recuperen en te ontmantelen. Hetgeen niet meer tijdig kon gerecupereerd worden werd gesaboteerd, vernield, of ingepalmd door de lokale landbouwers die het gebruikten voor vredelievender doeleinden...

 Bommenwerper6

Het Vliegveld van Scheldewindeke werd na WO I niet meer gebruikt. Het enige nog gekende wapenfeit na de Eerste Wereldoorlog dateert van 21 mei 1940. In de loop van die dag maakte een Heinkel bommenwerper een crashlanding op het oude Duitse WO I vliegveld. De piloot werd door de ter plaatse aanwezige Duitsers overgebracht naar Balegem voor verzorging.

Het enige dat nog herinnert aan de aanwezigheid van dit vliegveld uit het verleden zijn de nog vrij massieve restanten van de funderingen van de grote loods te Scheldewindeke. Met een beetje zoekwerk kan men ze vrij gemakkelijk terugvinden tussen de grazende koeien of paarden op een weiland.

 Bommenwerper7

Bron: Bunkergordel.be       Foto's: Collectie J. De Vos

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio