Gentenaars stellen nieuwe plaat 'Current' voor

FOTO. Madensuyu blaast handelsbeurs om... met piano (en driftig slagwerk)

Gent - One More Time! En laat dat alsjeblieft pas de voorlaatste keer zijn. Gentenaren Stijn Ylode De Gezelle en Pieterjan Vervondel stelden donderdagavond hun nieuwe plaat ‘Current’ voor in de Handelsbeurs. Vijf sterren op vier voor Madensuyu, toch zeker als u zich niet kunt bedwingen onder opzwepende pianoriffs en bijwijlen hypnotiserend slagwerk.

Tien versterkers – al hadden het er gerust tweemaal zo veel kunnen zijn - een piano, drumstel en (af en toe) gitaar. Meer hadden zanger Stijn Ylode De Gezelle en Pieterjan Vervondel niet nodig om de knusse concertzaal van de Handelsbeurs op haar grondvesten te doen daveren. Hun nieuwe plaat Current lijkt bij momenten uit het klassieke hout gesneden – laat Klara die heerlijke intro’s van De Gezelle maar eens programmeren. Tot metronoom Vervondel de stokken tegen mekaar slaat en het boeltje los uit elkaar springt.

Singles A Current en One More Time lieten ons nog voor de cd-release proeven van Madensuyu nouveau style: ongewijzigd recept, maar afgekruid met een razend klavier in plaats van snerende gitaar. Weinigen zagen we ooit zo veel ruzie zoeken met die witte en zwarte toetsen als De Gezelle. Vergelijk het met een coureur die op het punt staat zijn eerste voorjaarsklassieker te winnen: handen dicht bij mekaar, mond gestriemd, ogen bijna toe, hoofd trillend op het ritme van die onbehouden wielslag. Leg de eindstreep alsjeblieft nog wat verder.

Fluim

Een topprestatie is het wel – getuige de ongetwijfeld tintelende fluim van Vervondel, zo ergens middenin het optreden. Geen mens die zich daaraan stoort, en waarom zouden ze ook. Zet deze twee Gentenaren op een podium van Europallets en de nagels springen er na twee nummers los uit. Zeker als De Gezelle zijn piano even inruilt voor die goede oude gitaar - en dat doet-ie zeker nog geregeld.

Een stuk minder zang dan in de vorige platen (de laatste, Stabat Mater, was alweer vijf jaar geleden). Zo zorgt onder meer The Ravel voor een louter instrumenteel euforisch hoogtepunt. Ideaal om even uit te blazen, want tijdens Ill timed bewijzen Vervondel en De Gezelle dat georganiseerde chaos ook in samenzang perfect werkt – zeker begeleid door een drum en piano die elkaar uitdagen in een soort oneindig touwtrekspel. Waarmee ze in één klap met het schuifelende 8 pieces een lekker enthousiast publiek stilkrijgen. Zo stil, dat zelfs de essentiële drums van Vervondel niet nodig zijn om een concert van Madensuyu gevleid af te sluiten.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio