Vijftig jaar geleden: sneller naar Landen en naar Halen

Vijftig jaar geleden: sneller naar Landen en naar Halen

Een nieuwe weg via Neerwinden naar Landen is er niet gekomen. Foto: Raymond Billen

Tienen - In 1968 publiceerde de minister van Openbare Werken zijn richtplan met o.a. de creatie van een knooppunt op de Sint-Truidensesteenweg, met zowel de zuidelijke ring, als de Ambachtenlaan, een snelweg naar Halen én ook een nieuwe rechtstreekse weg naar Landen.

In 1968 publiceerde het ministerie van Openbare Werken, onder Jos De Saegher (CVP), het richtplan voor de ontwikkeling van o.a. de Tiense regio. In het hoofdstuk Verkeer zat géén noordelijke ring, wél een snelweg Tienen-Halen en een betere verbinding tussen Tienen en Landen. Die laatste weg was toen al in voorontwerp goedgekeurd op vraag van het provinciebestuur. In 1963 was het kanton Landen overgeheveld van de provincie Luik naar Brabant.

Bij de belangrijkste plannen voor de infrastructuur stond op de eerste plaats "een rechtstreekse weg Tienen-Landen, over Neerwinden-Eliksem". Daardoor konden de verschillende dorpskernen worden vermeden, en ook de nauwe brug over de Kleine Gete in Eliksem. In Landen zou de weg aansluiten op de (evenmin gerealiseerde) omleiding naar de Hannuitsesteenweg. In Tienen zouden toen zowel de zuidelijke ring als de Ambachtenlaan dichter bij Hakendover aansluiten op de wegen naar Sint-Truiden en Landen.

Het is dus anders gelopen. De aandrang om Landen, als nieuwste stad bij de provincie, te verwelkomen met een rode loper is gauw vergaan. De E40 zou een voldoende vlotte verbinding bieden (vanaf december 1972). Alhoewel, de aansluiting op de E40 Landen-Lijsem of Landen-Walshoutem is ook niet gerealiseerd. In Tienen kwamen de invalsweg vanaf de E40 en de zuidelijke ring er wel.

De Saegher zag ook heil in een verbinding Tienen-Drieslinter-Halen, op de afgeschafte spoorlijn. Die zou in Grimde aansluiten op de nieuwe ring. Uit de tekst van toen: "Indien die spoorlijn niet op korte termijn vervangen kan worden door een snelweg, zou een verbinding tussen het einde van de zuidelijke ring (op de Sint-Truidensesteenweg) met de weg Tienen-Oplinter, en zelfs tot de Diestsesteenweg, nuttig zijn." De eerste idee is niet gevolgd. De tweede leeft nu nog...

Was er al sprake van een volledige noordelijke ring in Tienen? Eerst wel, nadien niet meer. Citaat: "Wordt echter werk gemaakt van de zuidelijke ring, die het doorgaand verkeer naar Sint-Truiden zal omleiden, dan kan dit voorstel  worden verschoven als te realiseren op de lange termijn." De zuidelijke ring werd aangelegd in 1976-77. 

Andere berichten "Vijftig jaar geleden..."

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio