Gronings advies: "Geen citroen in Hoegaarden"

Gronings advies: "Geen citroen in Hoegaarden"

Een beeld uit een café in Haarlem. Foto: www.tripadvisor.nl/

Hoegaarden - Een Nederlandse ondernemer en bierkenner houdt een pleidooi voor pure Hoegaarden.

Theo van der Werff (Groninger ondernemer en accountant) wijdt een rubriek in de Groninger Gezinsbode aan de doorbraak van de speciale bieren. Nederlanders hebben de smaak te pakken, zo blijkt. Van der Werff geeft hen een advies: "Dat was best wel even wennen voor de vaderlandse horeca. Zo heeft het lang geduurd voordat de barkeepers door hadden dat in bier dat nagist in de fles in een droog glas geschonken moet worden..."

In verband met Hoegaarden heeft hij deze les: "Het Belgische scala van soorten en merken is ongekend. Van alles, variërend van geuze, tripel en dubbel tot het steeds populairder wordende witbier van Hoegaarden. Daar leerde ik, in de fabriek in Tienen, onder meer dat het grote onzin is dat wij als Nederlanders bijvoorbeeld een citroenschijf in het witbier doen. Want witbier van Hoegaarden heeft al een constante kwaliteit en daar hoef je niks aan toe te voegen. Je doet toch ook geen citroen in je pilsje!"

Verder beantwoordt de man wel aan alle stereotiepen: "Nederlandse brouwerijen durven hun speciaalbieren soms 50 cent duurder aan te bieden, dan de veel betere Belgische vergelijkbare bieren. Als zuinige Groninger haal ik dan maar gewoon de Belgische bieren." En verder lijkt hij ervan overtuigd dat Hoegaarden een merk is en dat het gebrouwen wordt in Tienen.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio