'Ze hebben de baanwinkels wel eerst toegelaten'

Tienen - "De Visie', door Inge Bosschaerts, in Het Nieuwsblad van woensdag jl. blijft actueel in het licht van het debat in Tienen over de leegstand in huidige en vorige handelsstraten en -pleinen. De politici die hierom treuren hebben wel eerst toegelaten dat baanwinkels werden toegelaten. De voorspellingen van dertig jaar geleden, bij de komst van de GB/Carrefour, zijn uitgekomen.
Zie hieronder.

Inge Bosschaerts: 'We moeten er heel eerlijk in zijn. Een échte attractiepool voor kooplustige dagjesmensen is het Hageland nooit geweest. Een dagje winkelen gaat voor heel wat inwoners gepaard met een uitstap naar Leuven, Hasselt, Brussel of Antwerpen. Nochtans scoorden Aarschot en Tienen ruim twee jaar geleden lang niet slecht in het rapport van de Vlaamse winkelstraten van Het Nieuwsblad. De Theo De Beckerstraat in Aarschot klokte af op de veertiende plaats, de Nieuwstraat en de Hennemarkt in Tienen op de 21ste.'


'In Aarschot hebben ze natuurlijk de luxe van de grote Demervalleiparking in de schaduw van de Grote Markt en zijn er bijzonder weinig baanwinkels die kopers uit het centrum houden. Dat laatste hebben ze intussen ook in Tienen begrepen. Daar konden ze een uitbater van een groot modehuis op de Veemarkt overtuigen zijn geplande verhuizing naar de rand van de stad af te blazen en toch te investeren in de verbouwing van zijn zaak in het centrum. Nochtans werd de komst van die baanwinkels in het verleden wel telkens oogluikend toegestaan.'


'Ook in Diest, de grote afwezige in de top 25, veroorzaken de grote winkels aan de rand van de stad een leegzuigeffect. Door de komst van enkele ketens lijkt de stad nu moeizaam weer voeling met de middenmoters te krijgen. Al is de eindmeet nog lang niet in zicht. Waarom immers de moeite doen om tussen de bordjes 'Te Koop' en 'Te Huur' naar de leuke winkeltjes te zoeken als die even verderop zij aan zij liggen? Toch is het zaak daar zo snel mogelijk verandering in te brengen.'


'Sinds gisterenavond krijgt Diest twee keer per week onbetaalbare reclame via het VTM-programma Mijn Restaurant. Dat zal ongetwijfeld heel wat nieuwsgierigen naar de Demerstad lokken. Nieuwsgierigen die zich achteraf ook wel eens wagen aan een tocht door het centrum. Geen promotiecampagne die dat voor elkaar krijgt. Maar een goed gevulde winkelstraat is dan uiteraard wel een must. Is die er niet, dan zien we de restaurantfans wellicht geen tweede keer terug.'


 

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio