"Ongevallen met 2pk's zijn hoogst uitzonderlijk"

Garage in Tienen walhalla voor liefhebbers van 2CV en Mehari

Garage in Tienen walhalla voor liefhebbers van 2CV en Mehari

Foto: kristof debecker

TIENEN - Het legendarische Deux Chevaux'ke van Citroën (2CV) is in de Tiense regio aan een tweede leven bezig. Ondernemer Dieter Pétré begon elf jaar geleden met een bedrijfje dat 2 pk's restaureerde. Ondertussen worden er op het bedrijventerrein Oost-Leeuwerik niet enkel 'geitjes' voorzien van wisselstukken. Liefhebbers van de Franse oldtimer kunnen er een auto volgens eigen smaak en voorkeur in elkaar laten steken of er ééntje huren voor korte of lange tijd. "De 2 pk's zijn niet enkel nostalgie. Het zijn ook de ideale auto's om aan sightseeing te doen. Bovendien zijn ze veiliger dan sommige mensen denken", zegt 2pk-liefhebber Dieter Pétré (38) uit.

Bij een verkeersongeval op het kruispunt van de 6 Septemberstraat met de afrit 26 van de E314 in het Limburgse Lummen raakte maandagavond Marc Aerts uit Leopoldsburg gewond. Met zijn Citroën 2CV6 Charleston botste hij op de Lexus van een Hongaars koppeltje dat in Engeland woont. Bestuurder Marc Aerts brak bij het ongeval zijn pols. De man vroeg zich meteen af of zijn 30 jaar oude 2pk nog te redden viel. Niet toevallig is Marc één van de 14 gepassioneerde medewerkers van de Tiense firma Citroën Quality Services (CQS), waar alles rond de 2pk draait. Daar maakt men zich alvast geen zorgen over de veiligheid van de 2CV'kes. Zelfs zonder hoogtechnologische snufjes, elektronica, airbags en speciale materialen gebruikt voor de veiligheid te verhogen, zijn de auto's volgens Dieter Pétré nog perfect uitgerust om in het dagdagelijkse verkeer mee te draaien.

"Heel wat medewerkers van ons bedrijf verplaatsen zich dagelijks met hun 2pk. Citroën was vroeger een voorloper op gebied van veiligheid. Niet toevallig beschikken de auto's over een stevig chassis en een efficiënte kreukelzone aan de voorzijde", legt zaakvoerder Dieter Pétré van CQS uit."Ze zijn ook heel licht gebouwd. Bij een botsing verplaatst de auto zich, waardoor de impact minder groot is
dan bij een aanrijding tussen twee zware wagens. Eigenlijk gebeuren er opvallend weinig ongevallen met 2pk's. De auto heeft uiteraard iets speciaals en chauffeurs stellen zich anders op. Het is een andere manier van rijden : trager, voorzichtiger en meer anticiperend".

Volgens Pétré is er ook veel aandacht aan de veiligheid op technisch vlak."Wij zijn ook een officiële verhuurfirma van ondermeer 2CV's. Al onze wagens zijn gekeurd en worden niet zomaar de baan opgestuurd. Ze beschikken over een degelijke remmen en een basis die even goed is als een normale wagen". Door de activiteiten van het bedrijf gebouwd rond een team van liefhebbers van de Citroën 2CV en Mehari, is Tienen ondertussen uitgegroeid tot nieuwe thuishaven van de vroegere pronkstukken van het Franse automerk. Het bedrijf van eigen bodem beschikt over een wagenpark van maar liefst 400 2pk's, die allemaal de baan op kunnen. Kopen of huren, toeristische uitstappen of bedrijfsactiviteiten. "Het klopt dat er in het Hageland de laatste jaren meer 2CV's rondrijden dan elders. Mensen komen uit alle hoeken van het land om hier eens met een geitje te rijden. Uit nostalgie voor de mensen die als eerste auto een 2pk hadden. Jongeren vinden het gewoon leuk of een spannende uitdaging om met zo'n auto zonder snufjes te rijden. Bovendien is het dé meest geschikte wagen om mee over veldwegen te rijden en te genieten van het mooie Hagelandse landschap", besluit Dieter Pétré.

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio