Hotel neemt mensachtige robot in dienst

Foto: David Van Hecke

Gent - In het Ghent Marriott Hotel is woensdag een nieuwe ‘werknemer’ in dienst genomen. Het gaat over Mario, een zogenaamde mensachtige robot. Robot Mario zal niet meteen een personeelslid vervangen, maar hij zal het baliepersoneel bijstaan.

Mario kan bijvoorbeeld bij het inchecken de kamersleutel aan de hotelgast overhandigen, nadat het baliepersoneel hem daar de opdracht toe gaf. De robot kan ook op andere plaatsen in het hotel ingeschakeld worden. Men denkt daarbij aan seminaries, waar de robot kan geprogrammeerd worden om powerpointpresentaties te begeleiden. Hij kan ook ingezet worden als virtuele oppas in de kinderhoek.

Volgens Roger Langhout, de grote baas van Marriott Ghent, wil het hotel zich met de invoering van de robot ook nog meer profileren als businesshotel. ‘De robot kan een handige tool zijn in de volgende generatie vargaderingen en congressen’, aldus Langhout, die benadrukt dat robotten nooit het werk van het menselijk personeel zullen overnemen. 'Mario is een extra beleving die wij onze klanten aanbieden, ze zijn vrij daar  gebruik van te maken of niet', aldus Langhout.

Mario sprak deze voormiddag ook de pers toe, uiteraard via een tekst die hem in deels fonetisch schrift door zijn ‘papa’ Thomas was ingegeven. Robot Mario oefende ook een dansje in. Woensdagavond heeft Marriott Ghent Hotel een groot evenement, waar de robot meer van zijn kunstjes zal tonen aan de genodigden.

Mensachtige robots worden al een tijdje ingezet in de zorgsector. Volgens de directie van Ghent Marriott Hotel is het inzetten van zo’n robot in de hotelsector wel nieuw. De robot is een product van het Belgische bedrijf QBMT uit Oostende, dat met Zora al meer dan 100 mensachtige robots heeft geproduceerd voor de zorgsector in België, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. 

 

Corrigeer

NIEUWS