Jan De Smet op talloze podia te zien tijdens Gentse Feesten

Jan De Smet: Ik verlang er naar om de dochters en kleindochters van Bettie Page te zien

Jan De Smet: Ik verlang er naar om de dochters en kleindochters  van Bettie Page te zien

Jan De Smet Foto: PDW

Gent - In De Gentenaar van vandaag kon u al een interview lezen met Jan De Smet van De Nieuwe Snaar. Maar de man bespeelt zoveel instrumenten, dat hij niet alles verteld kreeg op één pagina. Daarom, hier nog een reeks vragen en antwoorden.

Hoe vaak stond je al op het podium bij Sint-Jacobs? Met welke producties? Wat is je meest memorabele moment daar?
 ,Mijn eerste Gentse Feesten waren een grandioze mislukking op alle gebied…In 1973 vatte ik het lumineuze idee op om mijn amoureuze avances bij een zekere Nora meer kracht bij te zetten door haar mee te vragen naar het Gentse optreden van Wannes Van De Velde. Hoewel knus en dicht bij mekaar in de aanhoudende regen onder een kleine paraplu braaide mijn haring niet , te "droog" waarschijnlijk,  zoals Wannes op dat moment  -niet geheel toevallig - ook zong. De zon klaarde één jaar (en een paar lieven ) verder op toen we voor het eerst - toen nog met ons trio De Snaar - gevraagd werden om het grote podium van Sint- Jacobs van onze kunsten te overtuigen.

Blijkbaar met goed gevolg want de daaropvolgende jaren (1975-1976-1977-1979-1981) hadden we altijd weer de eer en het genoegen om onze liedjes voor een steeds weer enthousiaste menigte te zingen.

In 1983 mochten we in het fijne zaaltje van het Nieuwpoorttheater onze eerste echte theaterproductie met De Nieuwe Snaar voorstellen. Het prille begin van een nog altijd durend avontuur , dat ook in het buitenland weerklank vond. En wat meteen ook de reden is waarom we in de jaren tachtig en negentig slechts sporadisch het podium van Sint-Jacobs bevolkten. De uitleg was eenvoudig: we waren in juli altijd in het buitenland "on tour".

Maar ondertussen bewaar ik wel de beste herinneringen aan ons fantastisch festivalconcert (De Nieuwe Snaar + 2cm.extra !) in 2004 voor een gigantische mensenzee. Talloze kleinere nevenprojecten : Nachtelijke Deejay in het Nieuwpoorttheater (1989), Het Ukulogisch Museum (1993) De Ludo's (1994) , Woody Express ( 2005), te gast bij Roland (2006) bijna te gast bij Roland (uitgeregend) (2007) en de enige zwoele Gentse zomeravond van dat jaar met het Orquestra Patagon (2008) en onze reeds vermelde reeks vorig jaar in het NTG bewijzen dat de Gentse Feesten (en dan vooral die bij Sint-Jacobs) mij zeer nauw (en al heel lang) aan het hart liggen.'


 Je doet maandag 19 juli de presentatie op het hoofdpodium bij Sint-Jacobs. Hoe zit je als presentator in elkaar? Zeg je dan: die mannen van Trefpunt zullen me wel wat info bezorgen, ik sla daar wel wat uit mijn botten na een duvel of vier, of bereid je je gewetensvol voor en beluister je het werk van de groepen die optreden vooraf?

 
'Omwille van mijn verleden en toekomst als zanger/muzikant zal ik nooit nalaten om één of ander liedje in de presentatie binnen te smokkelen, voor de rest heb ik op het podium zowat alle calamiteiten meegemaakt die ook maar kunnen plaatsvinden en daardoor heb ik een improvisatietalent gekweekt dat me altijd van pas komt. Een presenator die vertelt wat er gaat gebeuren is zowat het saaiste wat er is. Ik probeer dus altijd van mezelf  _ en dus ook het publiek _ te verrassen.

Een geheime tip voor maandag 19 juli (mijn presentatiedag dus) : LES PRIMITIFS DU FUTUR , een Parijs ensemble dat het beste wat Frankrijk ooit heeft voortgebracht op muzikaal gebied (Chanson, Swing-Jazz, Musette ) verenigt in een heerlijke cocktail van de schoonste muziek en de beste muzikanten. ( accordeonist-virtuoos Daniel Collin, en mijn goede vriendin : de ravissante Fay Lovsky op allerlei instrumentale rariteiten )


 Je bent niet alleen een man van veel instrumenten, maar ook van veel muziekjes. Hoe kwam de muziek in jouw leven, en wat betekent de muziek in dit stadium van je leven? Is er een genre dat je nog nooit deed, of nooit zal doen?

'Zoals dat bij elke muzikant het geval is moest ik ook eventjes door een “freak”-periode , in mijn geval was dat de “Folkperiode” uit het midden van de jaren 70. Gelukkig had ik al snel door dat je vanalles mist als je met oogkleppen door het leven gaat. Sindsdien is mijn muzikale horizon verbreed tot de volle 360°. Wannes Van De Velde zei het al : 'de belangrijke dingen gebeuren altijd in de schaduw' en daarom zoek ik ook op muzikaal vlak dikwijls de obscuriteit op, en doe ik zeer verrassende ontdekkingen uit het vroeger en het nu.


Waar ik ver van af blijf is de zogenaamde “dance and disco”-sector (ik ben nog nooit van mijn leven in een discotheek geweest, en nu is het te laat, vrees ik...) en : Als ik het mes nog eens in de wonde mag draaien : 'Wat er momenteel  – overdag _  bij Radio 1 wordt geprogrammeerd bezorgt me meer dan eens stenen  kloten. Dat eeuwige gedram en geruis van overstuurde gitaren, onderbroken door aanvallen van onnozele 'interessantologie' door de presentator hebben ervoor gezorgd dat ik de heerlijke rust van Klara meer dan ooit apprecieer.


Jan en Kim: strips, kinderliedjes. Met kinderliedjes ben je ook niet aan je proefstuk toe.

“Verandering van spijs doet eten...” zegt het spreekwoord en toen ik, buiten het werk met De Nieuwe Snaar, wel eens iets anders wou was ik bijna verplicht om iets te zoeken dat zich in de namiddag kon afspelen. Die mogelijkheden zijn beperkt : Kinderen of Bejaarden... Ik koos voor het eerste, en heb al voorstellingen gemaakt rond Sinterklaas, met Marc De Bel en in de scholen voor Jeugd & Muziek. Het belangrijkste tot nu toe was de Nederlandse versie van de kinderliedjes van mijn Folk-held Woody Guthrie. Met die liedjes maakte ik ik een vijftal jaren geleden een kleine theaterproductie die blijkbaar nog altijd blijft begeesteren. De CD die we hierrond maakten werd ongemeen gul onthaald door de ouders en de kleuterjuffen en –meesters. Met het gevolg dat de liedjes uit de CD “Steek je Vinger In de Lucht” stilaan tot het algemene repertorium van de Kleuterscholen begint te behoren. Dat maakt mij alleszins ontzettend blij!


Geef van de verschillende dingen es in één zin een reden op waarom de mensen bijvoorbeeld naar al jouw voorstellingen moeten komen, want dat ze zich dan nog niet zullen vervelen.
'Omdat eigen lof nogal stinkt , pas ik voor deze vraag!'

Jan De Smet en de Burleske Madammen: welk excuus heb je om ook dat nog op je agenda te zetten?

'Qua sfeer, vormgeving, muziek, architectuur, etc... heb ik nogal een hang naar de periode van vlak na mijn geboorte (1953) van de mid-fifties tot het begin van de sixties dus.
Mijn collectie platen boeken en films zijn daar het sluitende bewijs van. Ik was dus ook al zeer snel op de hoogte van de prachtige en stijlvolle feesten die Radio Modern gaf in de uitgelezen feestzalen van ons landje. De Pin-up iconen van die tijd passen dus wonderwel in dat geheel. We hebben een beetje op de juiste periode moeten wachten, maar in navolging van de “New-Burlesque”-trend was Ben Mouling er als de kippen bij om met enkele gelijkgestemden een ondeugend revue-achtig spektakel in mekaar te boksen.

In wat we met de Nieuwe Snaar op muzikaal-theatraal en circusachtig niveau presteerden ontbrak er maar één element : Het Vrouwelijk Schoon! Dit hiaat wordt nu eindelijk ingevuld door de aanwezigheid van “Hotel Jarretelle” - elke avond 2 shows in het café van de Vooruit. Het was dus meer dan logisch dat Jan De Smet en Ben Mouling hiervoor de handen in mekaar sloegen. U zou mijn Bettie Page collectie eens moeten zien... Ik ben dus zeer verheugd dat ik mij de laatste 5 dagen van de Gentse Feesten in het gezelschap zal mogen bevinden van de oogverblindende “dochters en kleindochters” van Bettie Page”...


Ga je ook nog naar dingen op de Gentse Feesten, waar je beroepshalve niet moet zijn, tijdens deze editie? Heb je je verlanglijstje al gemaakt?
'Niet echt gelieerd aan de Gentse Feesten, maar toch vind ik het heerlijk om de talloze Gentse Brocanterieën, Kringloopwinkels en Rommelmarkten af te lopen op zoek naar iets bruikbaars. De Vinylliefhebber in mij wordt ook zwaar op de proef gesteld gezien het grote aanbod prachtige en soms zeer zeldzame platen in winkels als Vinylla, Kiekeboe, Vinyl Kitchen en PopVille. De avonden zullen me weinig tijd bieden , hoewel ik wel zinnens ben om elke avond af te sluiten bij Sint Jacobs, het kloppende hart van de Feesten!'

Rij je elke dag/nacht over en weer? Of heb je een geheim onderduikadres in Gent? Of kies je voor een luxehotel?
'Gelukkig heb ik vorig jaar een excellente logeerkamer gevonden bij een goeie vriend. Daar ga ik dit jaar weer met plezier gebruik van maken.'

Instrumenten en je stem. Wat zou het ergste zijn voor Jan De Smet: geen instrumenten meer kunnen bespelen wegens artrose in de handen, of niet meer kunnen zingen?
Zeer moeilijke keuze... Maar toch : Moest ik nooit meer kunnen zingen, ik zou ontzettend ongelukkig worden

Heb je het gevoel dat je alles al gedaan en gehad hebt, of heb je nog een ultieme droom in het leven?
'Er zijn me al vele heerlijkheden ten deel gevallen, en door consequent te bouwen aan een groot repertorium zie ik nog talloze mogelijkheden, maar de ultieme droom van een adembenemend spektakel dat groots is in zijn subtiliteit begint zich stilaan aan te dienen. Gelukkig is er nog werk aan de winkel.'


 

Het volledige programma van Jan De Smet kan u hieronder lezen. U vindt er ook alle links voor ticketinfo. Jan de Smet Op de Gentse Feesten

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio