Rembert De Smet, die bij het grote publiek vooral bekend staat als één van de twee Belgen achter de hitjes 'Lena' en 'Opération Coup de Poing' beleefde het optreden in opperste concentratie.

'Ik werk al even met Peter Merckx samen, maar erg veel tijd om samen te repeteren hebben we niet altijd. Ik heb me vanavond te veel moeten concentreren om mij helemaal mee te laten deinen op de reacties in het publiek, maar dat komt nog wel, naarmate we dit meer doen.' zei De Smet vlak na zijn optreden in Trefpunt.

De Smet, de man die in het duo de gitaar en zang op zich neemt, moest spelen met een gewonde vinger, door een ongelukkig snijaccident met versgekochte vis (knorhaan!) op de Vrijdagsmarkt. Peter, die op klarinet speelde, maakte daar, tussen de Nederlandstalige nummers in, de nodige grapjes over. 

Enige zelfspot was de mannen duidelijk niet vreemd: zo bezongen ze in het nummer 'Platte Jaloezie' 'één van de schoonste menselijke emoties' en daarbij profileerden ze zichzelf toch vooral als anithelden die als het erop aan komt altijd met lege handen achterblijven.

Soms resulteert hun jongensachtige we-spelen-maar-wat-muziek in totaal inhoudsloze en absurde teksten, zoals in het nummer 'De Streep', maar die naïviteit blijkt uiteindelijk toch vooral gespeeld. De solo's die Peter op zijn klarinet, en De Smet op zijn gitaar neerzette smaakten naar meer, en riepen zelfs Flamenco-avonden in het zwoele Zuiden op. Misschien een restant van Esta Loco, de groep waar De Smet zich na '2 Belgen' op stortte.

'Welke plaats ik de samenwerking met Peter geef in mijn muzikale carrière, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar dit is mijn laatste project, dus het spreekt vanzelf dat ik hier nu voor de volle 100% achter sta en zin heb in meer' aldus De Smet.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio