Lester's Blues: Tom Callens speelt een masterclass Lester Young

Swing, brother, Swing. Het was het bisnummer waarmee het swingjazzseptet Lester's Blues de voorstelling van hun debuutplaat Red Label voorstelde in Club Telex in de Paddenhoek. Maar het had net zo goed de titel van deze bijdrage kunnen zijn. Want swingen doet Lester's Blues. En na elk nummer kreeg Lester's Blues applaus. Om dan nog te zwijgen over de ontelbare open doekjes die de afzonderlijke muzikanten en gastvocaliste Deplhine Gardin tussendoor meekregen. Ook het publiek verdiende een applaus: al was het maar omdat het zich kon bedwingen om op de stoelen te blijven zitten en zich te beperken tot geîmproviseerde dansjes met het bovenlijf en mee het ritme aangeven met de benen. Swing, brother Swing!

Mocht Erik Van Looy in een finaleronde van De Slimste Mens Ter Wereld de vraag stellen 'Wat weet u, of wat willen we weten over Lester's Blues', dan is de kans groot dat beide kandidaten binnen de twee seconden zeggen: "Niets. Stop." Wat geen schande is. Lester's Blues is namelijk een nieuwe groep. Opgestart door Tom Callens. Die kan u kennen van The Whodads, van The Magnificent Seven en de Bigband van Lady Linn, ook van het gelegenheidstrio dat hij samen met Pablo Casella en Lien De Greef vormt. Maar ook van Little Dots, waar hij op de eerste plaat niet enkel meespeelde, maar ook meewerkte aan de arrangementen van de songs en de productie van de plaat.  Callens speelt ook alle blazers op de recent verschenen plaat van The Antler King en zijn bijdrage zal ook te horen zijn op de nog uit te komen nieuwe plaat van Tiny Legs Tim. Tim De Graeve van Tiny Legs Tim is overigens ook de man van het platenlabel Sing My Title, het label waarop Red Label van Lester's Blues op uitgebracht is.

Zelf leerden we Lester's Blues eerder toevallig kennen; Tijdens de voorbije Gentse Feesten stonden ze, vrij vroeg op de avond, geprogrammeerd in de Spiegeltent in het Baudelopark. Aangetrokken door een kort bericht waarin stond dat het over een nieuwe band van Tom Callens ging, die een ode zou brengen aan Lester Young. Wisten wij wie Lester Young was? Nee. Maar het concert in de niet eens volgelopen spiegeltent bleef wel in ons hoofd en hart hangen. Het was voor ons De Ontdekking Van De Gentse Feesten 2018. Zonder twijfel.

Na het voorbije releaseconcert van Red Label, de debuutplaat van Lester's Blues, weten we al veel meer over Lester Young. Dank zij een zeer bevattelijke introductie die Tom Callens vlak voor het concert aan het publiek meegaf.

Tom Callens begon aarzelend aan zijn uitleg over wie Lester Young was, en voor die twijfel is alle begrip gepast, want vlak voor een concert de frontman van de groep als leraar te moeten aanhoren is een beetje ongewoon. Maar ongewoon is goed. Callens verhaalde over de vader van Lester Young één van de eerste professoren muziek in de Verenigde Staten was, en er ook de leiding had over een rondreizend orkest, waarin ook Lester en zijn broer speelden. Over hoe Lester eerst drummer was, maar daar al vlug mee stopte, omdat een drumstel afbreken na het concert te veel werk en tijd vroeg, en hij dus geen tijd had om met de meisjes te babbelen. En over hoe hij overstapte naar de saxofoon. 

Pak rammel

Maar aan dat drummen hield Lester Young volgens Tom Callens een ongelooflijk ritmisch talent over dat hem later van pas zou komen. Hij kon ook ongelooflijk op het gehoor spelen. Toen hij, samen met zijn zus, bij zijn vader noten moest leren lezen, bleek dat Lester Young niet de noten op het bord voor hem las, maar gewoon naspeelde wat zijn zus vlak voor hem gespeeld had. Op een bepaald moment kreeg Lester's vader dat in het motje en om hem te testen speelde de vader een heel andere melodie dan die welke hij zelf op het bord had geschreven. "En nu jij!" gebood hij zijn zoon Lester. En die speelde na wat vader had gespeeld, en niet de noten die op het bord stonden. Kleine Lester kreeg straf (een pak rammel) en mocht niet meer in het familieorkest spelen tot hij bewees dat hij noten kon lezen. "Daarna gaf Lester Young iedereen het nakijken in noten lezen" aldus een lachende Tom Callens. En Lester Young (1909 tot 1959), werd de saxofonist van Count Basie en schreef zelf ook tal van eigen nummers.

Goed zes jaar geleden begon Tom Callens zich te verdiepen in het werk van Lester Young: "eerst gewoon beluisteren in de auto, daarna niet kunnen weerstaan aan de drang om alles over de man en zijn muziek te weten te komen en alles te beluisteren wat er van de man bestond. En toen kwam de bedenking dat het toch spijtig was dat die moeiteloze en levendige swing van die tijd nu nog nauwelijks live gespeeld wordt. Waarop Tom Callens op zoek ging naar zes ervaren jazz- en swingmuzikanten die allen op hun eigen manier al hun sporen verdiend hadden om een eigen verhaal te schrijven met de muziek van Lester Young en die van de artiesten waar Lester Young mee samenwerkte. 

De groep ging van start in 2016, 80 jaar nadat Lester Young op 27-jarige leeftijd zijn opnamedebuut had. Lester's Blues speelde sindsdien op tal van jazz- en lindyhopfestivals. In maart 2018 nam de groep hun eerste plaat op: 'Red Label, hommage to Lester Young & the Basie-ltes'. De plaat werd volledige live opgenomen in één ruimte, zonder het gebruik van computers en rechtstreeks gemixt naar analoge band in stereoformaat. "Zoals wij nu hier voor u gaan spelen", aldus Tom Callens. Waarna de groep woord hield en het septet, aangevuld met gastvocaliste Delphine Gardin, vertrokken was voor een energiek en swingend concert, waarbij het publiek maar één probleem had: waarom moeten we hier op die stoeltjes blijven zitten? Het publiek liet Lester's Blues na afloop ook duidelijk merken dat ze niet zouden wegkomen zonder bisnummer. En toen bracht de band Swing! Brother, swing, vooral bekend in de versie van Billie Holiday.

Hoe het klinkt? Op naar de platenwinkel. 

 'Red Label, hommage to Lester Young & the Basie-ltes' van Lester's Blues s te koop in Vynilla  Sint-Kwintensberg 38. Online via diverse platformen zoals Amazon, Bol... Streamen kan via Spotify, Deezer, Youtube etc.


Live is Lester's Blues in de nabije toekomst te zien op volgende data en locaties
zondag 30 december: Upside Down Festival, Gent
vrijdag 01.02.19 Brussel, Chouette Festival
donderdag 21.02.19 Lier, Ripspiqué muziekclub
vrij/zon 12/13.04.19 Vilnius, Litouwen - Swing Paradise
donderdag 25.07.19 Gent, Gentse Feesten, Sint-Jacobs, Walter De Buckplein, groot podium

 

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio