“Beyonderground is het festival van de grafische creativiteit”, vertelt organisator Pablo Hannon. “We willen de vreugde van de grafische creativiteit tonen aan de mensen.” En die vreugde werd niet alleen getoond met lezingen van internationale artiesten, designers en illustrators. “We maakten van Hasselt een maand lang ons doek”, gaat Hannon verder. “We fleurden de stad op met verschillende werken van de aanwezige artiesten.”

Ervaring

Volk trok het zeker. Ongeveer zeshonderd man zakte af naar Hasselt en luisterden naar de verhalen van verschillende studio’s en artiesten van over heel de wereld. De kunstenaars vertelden hoe ze begonnen en ervaring binnen de industrie kregen. Ze gaven handige tips mee voor nieuwelingen.

De mannen van Ello brachten een lezing over hun sociaal medium en hoe artiesten hun werken delen via sociale netwerksite. Daarnaast kwamen de Duitse grafisch ontwerpers van Deutcher & Japaner praten over de innovatie van designs. Minni Havas is een Finse fashiondesigner die sprak over het creatieve denkproces en de weg naar het eindproduct. “Je moet vooral naar de elementen uit je omgeving kijken”, gaf Havas het publiek mee.

Dunne lijn

Tijdens het festival werden niet alleen lezingen gehouden. De lijn tussen publiek en kunstenaar werd ook dunner. “Er zijn geen regels op dat gebied”, meent Hannon. “De artiest bepaalt hoe ver het publiek meedoet.”

In de bar van de Muziekodroom werd het voorbeeld gegeven. Daar stonden twee kunstige figuren van Studio Jeremyville die het publiek aanmaanden om mee te doen met hun nieuwste kunstwerk. “We willen onze creativiteit delen door het publiek mee te laten doen”, aldus Megan Mair, creatief directeur van Studio Jerremyville. “Met onze kunst willen we een glimlach op mensen hun gezicht toveren. Het publiek laten helpen zorgt daar zeker en vast voor.”

© 2015 C.H.I.P.S. StampMedia - Tekst: Kenneth Voorter, foto's: Machteld Bollen

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio