Studenten organiseren creatieve workshops voor een goed doel

Studenten organiseren creatieve workshops voor een goed doel

Jessica (20), Fien (21) en Arnaud (21) organiseren ‘Charged Up’ in teken van een schoolopdracht. Foto: (Foto © Stefan Lambrechts)

Antwerpen - Kavka opent zaterdag haar deuren voor Charged Up, een workshopdag georganiseerd door drie beloftevolle studenten. Voor De Warmste Week presenteren de studenten workshops waarin je in een creatieve sfeer kunt genieten. Het accent ligt op het kunst-educatieve, want De Batterie in Brugge is het goede doel. “Het wordt een leuke dag vol inspiratie, leuke creaties en solidariteit.”

AP Hogeschoolstudenten Jessica (20), Fien (21) en Arnaud (21) organiseren ‘Charged Up’ als schoolopdracht binnen de richting Grafische & Digitale Media. “We kregen de opdracht om een studiegerelateerd project voor Music For Life uit te werken. De eerste twee weken twijfelden we nog, want het is een grote uitdaging. Uiteindelijk zijn we blij dat we hebben doorgezet - we hebben elkaar gemotiveerd”, vertelt Arnaud.

Hoe kwam het project tot stand?

Jessica: “We wilden mensen bereiken die geld geven voor het goede doel, maar daar ook iets leerrijks voor willen terugkrijgen. Na wat brainstormen besloten we om een evenement te organiseren om de grafische sector toegankelijker te maken voor zowel studenten als geïnteresseerden. Wekelijks bezoeken we grafische evenementen, zoals Grafixx. Het was toch een uitdaging om iets soortgelijks in elkaar te steken.”

Welke uitdagingen bracht dat met zich mee?

Allen: “Heel veel (gelach).”

Arnaud: “We hebben onze andere vakken misschien wel een beetje verwaarloosd. Uiteindelijk zijn we superblij: we hebben veel bijgeleerd. Zo kan je geen workshops aanbieden als je niemand bereid vindt om die workshop gratis voor zijn of haar rekening te nemen, of als niemand zich inschrijft. Je netwerk is belangrijk.”

Wat was de belangrijkste reden om deze happening te organiseren?

Fien: “Het is zoals gezegd een schoolse opdracht, maar we zijn alle drie ook erg ondernemend. Onze inspanningen hebben ons veel opgeleverd: we hebben veel mensen leren kennen, en we doen ook iets voor een goed doel: een win-winsituatie.”

Waarom kozen jullie Kavka als locatie?

Jessica: “Kavka ligt in hartje Antwerpen en is bekend bij jongeren, onze doelgroep. Er worden daar altijd feestjes en evenementen georganiseerd én het is makkelijk bereikbaar. Een leuke locatie dus, en dat is belangrijk, want de workshops zijn slechts één aspect. We hebben ook een bar waar je iets kunt drinken en kennis met elkaar kunt maken.”

Aan welke workshops kun je deelnemen? 

Fien: “Kalligrafie door Nebur van Gassen, graffiti door Kenny van den Broeck, fotomaton (met zeefdruk) door De Batterie zelf, productontwikkeling door El Moïz Ghammam en illustratie door Laura J. Janssens en ten slotte fotografie, door StampMedia.”

De opbrengsten van het evenement gaan naar De Batterie. Hoe kwamen jullie bij deze West-Vlaamse vzw terecht? 

Arnaud: “Via de site van Music For Life. De vzw is net zoals wij creatief bezig. Zij proberen minderbedeelde kinderen in de omgeving van Brugge van straat te houden door ze artistiek aan het werk te zetten. In Antwerpen is De Batterie weinig bekend. Voor hen is het dus een leuke kans om bekender te worden in deze regio.”

Wat kost het de geïnteresseerden?

Jessica: “De toegang is gratis, maar deelnemen aan de workshops kost vijf euro. Ze duren elk anderhalf uur. Enkel Fotomaton kost tien euro, want dat duurt een hele namiddag. En voor wie in de bar wil hangen: een drankje kost anderhalve euro.”

Fien: “Via Facebook hebben we ook opgeroepen om ons te steunen als je niet aanwezig kunt zijn. We hebben een bankrekening én we verloten ook drie kunstwerken van Bert Willekens. Alle winst gaat naar De Batterie.”

De Batterie is een kunst-educatieve organisatie die kiest voor projecten met kinderen. Wil je hierin doorgroeien? 

Arnaud: “We werken graag mee aan projecten voor het goede doel, maar het gaat te ver om te zeggen dat we hierin willen doorgroeien. Wij hebben alvast veel bewondering voor De Batterie.”

Welke workshop spreekt jullie het meeste aan en waarom?

Fien: “Jessica en ik kregen recentelijk de kans om ‘zeefdruk’ te volgen. Heel leuk, een aanrader. Nu zou ik kiezen voor kalligrafie of graffiti. Voor graffiti hebben we houten panelen en een grote muur waar je echt je ding op kan doen. Samen met Kenny, die er ook super veel zin in heeft.”

Arnaud: “Ik zou me heel graag bekwamen in kalligrafie. Illustratie lijkt me ook de moeite waard. Eigenlijk zou ik alle workshops willen volgen (lacht).”

Jessica: "Ik kan ook niet echt kiezen (lacht)! Voor kalligrafie hebben we ook enkele kalligrafiepennen aangeschaft voor persoonlijk gebruik, dus we zouden hier graag wat meer over leren. Productontwikkeling lijkt me eveneens interessant, aangezien dit veel minder toegankelijk is. Ik vind het geweldig dat we dit kunnen aanbieden."

Is alles goed gekomen? Zaterdag is de grote dag.

Arnaud: “We hadden enkele problemen, maar die hebben we opgelost. Nu moeten we vooral promotie maken en nog inschrijvingen verwerken. Het wordt een leuke dag vol inspiratie, uitleving, leuke creaties en solidariteit.” 

Ten slotte: vanwaar de naam Charged Up?

Jessica: “Charged Up spreekt voor zich en klinkt stevig, maar heeft ook meerdere betekenissen. We moesten iets bedenken rond de sfeer van De Batterie. Het begon eigenlijk ook een beetje met een nummer van Drake waarbij we ook grapjes maakten. En er was een goede link: de Batterie wordt opgeladen, dus Charged Up past erbij.”

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – tekst: Kaoutar Lekraïchi; Foto: Stefan Lambrechts

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio