'Zwarte Piet is racisme'-activist Quinsy Gario strijkt neer in KVS

'Zwarte Piet is racisme'-activist Quinsy Gario strijkt neer in KVS

Foto: © Aïda Sanchez Alonso / StampMedia

Brussel - Met zijn artistiek project ‘Zwarte Piet is racisme’ ontketende kunstenaar Quinsy Gario (33) het racismedebat in Nederland. Op 1 en 2 juni zal hij tijdens SLOW#2 in de KVS het vuur aan de lont van het Belgisch activisme steken. “Let’s face it: hoewel ze zich graag tolerant en progressief noemen, is ook de kunstsector nog steeds te wit.”

De Koninklijke Vlaamse Stadschouwburg nodigde Quinsy Gario uit om de tweede editie van Slam Our World (SLOW) te verzorgen. SLOW is een residentieprogramma waarbij kunstenaars een poos in de hoofdstad verblijven en op basis van de impressies die ze oplopen een artistiek stuk maken.

“Voor mijn stuk haalde ik inspiratie uit een nummer van de Stomme van Portici van Daniel Auber", vertelt de kunstenaar,  die zijn jeugd doorbracht in zowel Curaçao, Sint-Maarten als Nederland. "Die opera werd opgevoerd in de Brusselse Muntschouwburg in 1830. Volgens de mythe bestormden de mensen nadien de straten en was dat de aanzet voor de Belgische onafhankelijkheidstrijd.”

“Het koloniale verleden van een land als België vind ik uiterst interessant", vervolgt Gario. "Voor 1830 werd België bezet door haar noorderburen. Gekscherend kan je dan stellen dat België een kolonie was van Nederland en pas na veel bloedvergieten de onafhankelijkheid kon uitroepen. Nadien gingen ze dan zelf Congo op een gewelddadige manier kolonialiseren. Die historische echo fascineert me.”

Witte kunstsector

Voor SLOW#2 deed Gario een oproep naar mensen met uitgesproken roots in Afrika of in de vele Afro-diaspora’s van het Caraïbisch gebied, Zuid-Amerika of Europa om te figureren. “Ze vormen het middelpunt van mijn voorstelling. Dat is niet enkel esthetisch interessant, maar ook ethisch belangrijk. Als ik als kunstenaar toegang krijg tot dit soort podia, wil ik er geen one-man-show van maken. Als ik deze mensen letterlijk mee de bühne optrek, kan ik via die weg misschien ook voor hen het pad effenen naar zulke podia. Het is een manier om een platform te bieden aan mensen met profielen en verhalen die daar normaal gezien niet de ruimte voor krijgen. Want let’s face it: hoewel ze zich graag tolerant en progressief noemen, is ook de kunstsector nog steeds te wit.”

Wat de activist hoopt te bereiken met het stuk in de KVS? “Ik hoop in de eerste plaats bij te dragen aan een gesprek waar groepen als Decolonize Belgium, Black Speaks Back, La Nouvelle Voie Anticoloniale, BAMKO en Belgium Renaissance al langer mee bezig zijn. Deelnemen aan debatten over het koloniaal verleden en het politieke heden van mensen van Afrikaanse afkomst in Europa houdt ook in dat je het werk van anderen niet uitwist door te pretenderen dat jouw mogelijke succes op zichzelf staat. Dat is nooit zo. Het gaat altijd om een goed voorbereid netwerk dat razendsnel kan reageren op ongeplande situaties. Dus een revolutie? Wie weet. (lacht)”

Anouk Torbeyns / StampMedia

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio