Leerlingen zorg en techniek innoveren voor leerlingen met een beperking

Algemeen directeur Ward Van Hoorde in gesprek met Valerie Loos Foto: MPI Sint Lodewijk

Wetteren - Maandag pitchten 15 leerlingen van het Scheppersinstituut (technische opleiding) en Mariagaard (zorgopleiding) in Wetteren hun innovatieve zorgontwerpen. De casussen waren reële vragen van partner Sint-Lodewijk en peilden alle naar oplossingen voor een bepaalde leerling met een motorische beperking. Van een nieuw systeem voor de "centrale rem", over veilig op een fiets stappen, tot een nieuw systeem om éénhandig te kunnen snijden of een hulpmiddel om aan tafel te kunnen werken: alle oplossingen kwamen tot stand in interdisciplinaire teams van leerlingen uit de zorg - en technische richting. Een primeur in Vlaanderen.

"Care Full Technology"

Het project Care Full Technology startte twee jaar geleden in het hoger onderwijs en brengt professionele bachelorstudenten zorg, technologie en business samen om technische oplossingen op maat te bedenken voor vragen uit de zorg. Afgelopen jaar startten de initiatiefnemers VIVES Hogeschool en RVO-Society met een gelijkaardig pilootproject in het secundair onderwijs. Het Scheppersinstituut (met 8 leerlingen uit de richting Industriële wetenschappen), en Mariagaard (met 7 leerlingen van het zevende jaar leefgroepenwerking) gingen samen in zee met vzw Sint Lodewijk, eveneens uit Wetteren. Bedoeling was dat de leerlingen in gemengde teams (zorg en techniek) tot technische oplossingen kwamen voor concrete problemen van kinderen in Sint-Lodewijk.

Inleeftraject

De scholen gingen officieel van start op maandag 4 januari, tijdens een inleefdag op Sint-Lodewijk. Tijdens de voormiddag gingen ze in teams deeltaken uitvoeren terwijl ze een of andere handicap opgelegd kregen. Zo moesten sommige leerlingen vanuit een rolstoel werken of moesten anderen alles doen met één hand. Meteen werd duidelijk wat het is om met een beperking te leven, en zo zouden de leerlingen zich ook beter kunnen inleven in de doelgroep voor wie ze uiteindelijk gingen ontwerpen. Vervolgens gingen de leerlingen van Mariagaard vooral de zorgcontext, de doelgroep en de aandoeningen analyseren om de leerlingen van Scheppers hierover goed te informeren zodat ze goed op maat zouden gaan denken. Tijdens het leertraject verliep de communicatie tussen de leerlingen voornamelijk via mail en facebook. Op het eindevent op 4 mei in Imec moesten de teams dan hun ontwerpen pitchen voor een professionele jury en toonden ze zich evenwaardig aan de teams van het hoger onderwijs.

"Eindelijk iets maken dat er toe doet"

De problemen waren heel concreet want achter elke casus schuilde een kind met een beperking. Zo ook achter de casus "stuur blokkeren". Op een fiets stappen lijkt heel simpel maar wordt zeer moeilijk voor mensen met evenwichtsstoornissen, wetende dat het stuur gaat wiebelen als je erop leunt. Florian en zijn team gingen daarom iets ontwerpen waardoor het stuur van de driewieler vaststaat en niet kan ronddraaien op het moment dat je opstapt, maar makkelijk deblokkeert op het moment je gaat rijden. Florian (5e jaar IW): “Normaal krijgen we in de les "ontwerpen" opdrachten om berekeningen te maken voor nutteloze voorwerpen. Nu mochten we eindelijk iets maken dat er toe doet.”  In een ander team hadden de leerlingen een 13-jarig meisje met hemiplegie voor ogen wiens linkerhand slecht functioneert waardoor ze geen goede houding kan aannemen aan tafel. De leerlingen ontwierpen een nieuw systeem zodat de arm recht, plat en stil op tafel kan liggen en het kind nog steeds zelfstandig en comfortabel haar arm zou kunnen verplaatsen. De twee ander casussen gingen over een betaalbaar systeem voor de centrale rem en een toestel om eenhandig te kunnen snijden.    

"Extra zelfvertrouwen"

“Het was een intensieve oefening maar uiteindelijk sta ik, samen met vele anderen, enorm versteld van de resultaten. Vooral ook was het een heel leerrijke ervaring en het mooiste was toch om de interactie te zien tussen de leerlingen van Mariagaard en Scheppers,” verklaart Evelyne Cloet (leerkracht vijfde jaar IW van het Scheppersinstituut). “Ik denk dat mijn leerlingen echt een boost kregen. Deze ervaring zal hen weer wat extra zelfvertrouwen geven“, aldus Marijke Ringoir, leerkracht in het zevende jaar van Mariagaard.

VIVES Hogeschool en RVO-Society werken momenteel aan een doorstart van Care Full Technology - secundair onderwijs in alle provincies in Vlaanderen. 

Meer info over het project vind je hier.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio