Vroeger en nu

De E40, de oudste Belgische snelweg

De E40, de oudste Belgische snelweg

De E40, de oudste snelweg in België ter hoogte van Wetteren Foto: Foto Google Earth

Wetteren - De E40, die ook onze gemeente doorkruist, is de oudste snelweg van ons land. De plannen voor deze autoweg waren er reeds in 1931 en met de bouw van deze belangrijke oost-westas werd in 1937 begonnen, maar pas in 1956 kon je via deze autoweg van Brussel naar Oostende rijden. De reden dat het zolang duurde was de argwaan die de beleidsmensen ten aanzien van dit nieuw type wegen hadden en de Tweede Wereldoorlog die alles lamlegde.

De verbinding Brussel-Oostende werd al in 1931 opgenomen in een plan van het Internationaal Verbond voor Toerisme om een verbinding aan te leggen tussen Londen en Istanboel. De oude steenweg naar Brussel raakte oververzadigd en het verkeer moest dwars doorheen de stadskernen van Aalst, Gent, Eeklo en Brugge. Let wel, in 1935 gebeurde nog steeds 10% van het wegvervoer met paard en kar.

Een verbreding van deze weg zou niet haalbaar geweest zijn omwille van de vele onteigeningen en technische problemen. Daarom besliste minister Hendrik De Man in 1935 om voor een ontdubbeling te zorgen in de vorm van een autosnelweg. Deze zou een drastische daling van de transportkosten teweegbrengen, maar ook de economische ontwikkeling van de doorkruiste gebieden stimuleren, zo werd geargumenteerd.

De eerste spadesteek werd op 6 april 1937 gezet door minister Jean-Joseph Merlot voor het traject Beernem-Loppem. De werkzaamheden schoten niet bepaald vlug op, bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was er amper 28 km snelweg voltooid. In 1942 werden de werken stilgelegd en het zou nog duren tot 1948 vooraleer ze terug hervat werden. De oprichting van het speciaal en tijdelijk wegenfonds in 1952, en vooral van het Autonoom Wegenfonds drie jaar later, had een beperkte, maar niettemin positieve invloed op het tempo waarmee de aanleg werd voltooid.

Uiteindelijk kon koning Boudewijn op 21 april 1956 de snelweg over zijn volledige lengte plechtig voor het verkeer vrijgeven. Het prijskaartje bedroeg tot dan toe 2,3 miljard Belgische Frank. Om u een idee te geven van de kostprijs 55 jaar geleden en nu: de kostprijs voor het aanleggen van de Oosterweelverbinding in Antwerpen wordt geraamd op 3,4 miljard euro (± 137 miljard Belgische Frank).

De bedding van de snelweg was 30 meter breed; hierop werden tweemaal twee rijstroken aangelegd, elke rijstrook ongeveer 3,5 meter breed, geflankeerd door een brede zijberm.

Het deel van de snelweg tussen Wetteren en Sint-Denijs-Westrem werd opengesteld in 1954, het deel tussen Wetteren en Aalst een jaar later in 1955.

In de jaren '70 kreeg de snelweg over een afstand van bijna 90 kilometer, tussen Groot-Bijgaarden en Brugge, tweemaal drie rijstroken.

Heden ten dage is de Europese weg 40 (of E40) een Europese weg van het type 'referentieweg met west-oost oriëntatie' die loopt van Calais in Noord-Frankrijk tot Ridder in Kazachstan, niet ver van de grens met Mongolië en China. Met zijn totale lengte van meer dan 8000 km is hij de langste van de Europese wegen. Hij loopt door Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland, Kazachstan en Oezbekistan.

Hieronder kunt u een filmpje bekijken van de openstelling van de autosnelweg Brussel-Oostende in 1956. Het werd gemonteerd in 2006 n.a.v. 50 jaar E40.

 

Bron: Wegen.be

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio