Mode

'Patronen tekenen is wél sexy en creatief'

Mode-industrie schreeuwt om patroontekenaars

Mode-industrie schreeuwt om patroontekenaars

Gerdy September (midden) met haar medewerksters Nicole Goosens (links) en Magda Goens (rechts). Ze maken patronen voor de mode-industrie en hebben de handen vol.Pieter-Jan Vanstockstraeten
Foto: © Pieter-Jan Vanstockstraeten

Geen massaproductie maar creativiteit. Dat is wat de Belgische modeontwerpers onderscheiden van hun concurrenten. Maar daarvoor moeten de creatieve ontwerpers wel patroonmakers hebben. Zij die hun ideeën uitwerken. En daar wringt het schoentje.



De patroontekenaar is de nieuwe bouwvakker geworden. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse textiel- en mode-industrie. Nog maar weinig jongeren zijn geïnteresseerd om het beroep uit te oefenen. Nochtans is een patroontekenaar heel belangrijk in een Belgisch bedrijf, dat zich vooral met creativiteit kan onderscheiden van de concurrerende lage loonlanden. Of dat nu een confectieketen als JBC of een haute couture modehuis als Natan is, allemaal hebben ze hen nodig. De witte raven die de ideeën in concrete patronen vormen, klaar voor de industrie.

Nochtans kunnen jongeren al in het middelbaar een technische opleiding Mode volgen, waarin het patroontekenen wordt onderwezen. Ook in het hoger onderwijs is dat mogelijk. Maar volgens Linda Van Waesberge, van vzw Modo Bruxellae die jonge Brusselse ontwerpers ondersteunt, zit het daar toch fout. 'Er wordt te veel aandacht besteed aan het uitdenken van creatieve ideeën, maar niet aan het uitwerken ervan. Het technische aspect, hoe je uiteindelijk de ideeën omzet in iets concreets, dat wordt vaak onderbelicht.' Gevolg: te veel afgestudeerde creatievelingen, met te weinig technische bagage.

Edouard Vermeulen, ontwerper bij het Belgische modehuis Natan beaamt het. 'Ze willen allemaal dé grote stylist worden. Creatief schetsen maken, volledig gericht op de esthetiek, niet op de techniek.' Vermeulen is zelf ontwerper en geeft toe dat ook hij geen patronen kan tekenen. 'Maar dat komt omdat ik van opleiding binnenhuisarchitect ben. Patronen tekenen is niet simpel hoor. Na jarenlang toekijken begrijp ik het al, maar zelf tekenen is nog andere koek.' Ook de factor eer mag volgens Vermeulen niet onderschat worden. 'De ontwerper gaat lopen met de eer, terwijl de patroontekenaar ook vaak een grote inbreng in het ontwerp heeft.'

Het beroep kampt ook met een imagoprobleem. 'Men denkt onmiddellijk aan grote ateliers waar men in donkere kamertjes zit te stikken en patronen maakt, terwijl het eigenlijk een creatief beroep is waarbij je in teamverband tot prachtige resultaten komt', aldus Edith Vervliet, directeur van Flanders Fashion Institute. ' We moeten patroontekenen weer sexy maken. Hoe? Door jonge ontwerpers te laten samenwerken met studenten patroontekenen bijvoorbeeld.'

Gerdy September(54), zelfstandig patroontekenaar is alvast voorstander. Zij werkt zowel voor modehuizen als Véronique Branquinho en Scapa als voor confectiebedrijven als E5 Mode en Cassis. Door het tekort heeft ze de handen vol. 'Ik heb nu twee werknemers in dienst. Veertigers wel te verstaan. Jonge mensen vind ik niet.'

Het beroep van patroontekenaar is dan ook uitgeroepen tot een knelpuntberoep. De VDAB probeert het tekort op te vullen door een opleiding aan te bieden. Genoeg interesse van de werkzoekenden, dat wel. Maar niet iedereen blijkt geschikt te zijn voor de opleiding. Vooral het wiskundig inzicht is een struikelblok. Vooral licentiaten kunstgeschiedenis en architectuur zetten uiteindelijk de stap naar een opleiding patroontekenen. Maar de vraag blijft groter dan het aanbod. De patroontekenaars blijven witte raven.



Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees