Klaspop Jules, de held van alle kleuters, krijgt een standbeeld

EKEREN - Jules, de educatieve klaspop waarmee bijna negen op de tien peuters en kleuters in Vlaanderen spelend leren, krijgt een eigen standbeeld. Terecht, vinden pedagogen.

Schrik niet wanneer uw kleuter in de loop van de volgende weken een vriendje in een oranje trui meebrengt naar huis. De kans is groot dat het ventje de naam Jules draagt en dat uw kind hem heeft leren kennen in de eerste kleuterklas. Jules werd dertien jaar geleden geboren op de tekentafel van illustrator-schrijfster Annemie Berebrouckx. Haar geesteskind kreeg een paarse broek, een rugzakje met een pyjama en zeven sprieten haar, een voor iedere dag van de week. ‘En een grote neus, want het mocht geen perfect ventje zijn. Kinderen vinden het net tof wanneer een pop niet volmaakt is.'

De avonturen van Jules sloegen zo goed aan dat Berebrouckx' uitgeverij begon te dromen van meer. Zo ontstond het idee om rond Jules een volledig educatief project voor de jongste kleuters uit te bouwen. Als een van hen leert Jules de kleuters spelenderwijs alles over hun lichaam, kleuren, zich aankleden en gevoelens. Aanvankelijk was het de ambitie om driehonderd kleuterklasjes aan te spreken, maar goed een jaar na de heruitvinding van Jules als schoolproject was al een derde van de Vlaamse scholen voor zijn charmes gevallen. Vandaag duikt de schoolpop op in 85 procent van de eerste kleuterklassen. Dag Jules richt zich op de taalontwikkeling van peuters en kleuters, bij Hup Jules toont de klaspop zich van zijn sportiefste kant en Doen Jules moet de knutselcreativiteit van kinderen een extra duwtje in de rug geven.

Juiste pop op juiste plaats

Inmiddels schreef Berebrouckx veertig verhalen en verovert Jules in puzzel-, knuffel- en dominoversie en als gezicht van zijn eigen kledinglijn ook de speelgoedwinkels. De reden van zijn succes. ‘Uit onderzoek blijkt dat de peuters die Jules mee naar huis krijgen tegen de pop praten en herhalen wat ze die dag op school geleerd hebben. Ook problemen vertellen ze vaak sneller aan Jules dan aan hun ouders', zegt Berebrouckx. ‘Maar er was op het moment dat we Jules lanceerden ook niets voor kleuters van 2,5 jaar op de markt. Jules was gewoon de juiste man op de juiste plaats.'

Het succesverhaal van de klaspop krijgt nu een orgelpunt. Het Kunstcentrum Hof de Bist in Ekeren, de thuisbasis van zijn geestelijke mama, gunt hem een eigen standbeeld. Dat wordt in de loop van 2012 onthuld. ‘Toen ik dat hoorde was ik echt verbaasd', zegt Berebrouckx. ‘Striphelden krijgen doorgaans pas een eigen standbeeld wanneer hun tekenaar oud of zelfs al overleden is. Ik ben nog zo jong. Anderzijds ben ik natuurlijk erg trots. Ik maak een onderscheid, maar ik koester Jules zoals mijn eigen twee kinderen. Nu is het net alsof een van hen een standbeeld krijgt.'

Volgens onderwijspedagoog Herman Van Esbroeck verdient Jules zijn bronzen evenknie. ‘De pop zet kinderen aan tot een eenvoudige dialoog. Het kind stelt de vragen en de pop antwoordt. Omdat de leerkracht via de pop in beelden moet spreken, wordt meteen ook de fantasie aangescherpt en nodigen de thema's die aangebracht worden uit tot vrij spel.'

Ook pedagoge Marijke Bisschop looft de opvoedkundige kwaliteiten van Jules. ‘Had ik hem maar uitgevonden', zegt ze. ‘Jules is heerlijk onpersoonlijk. Hij straalt neutraliteit uit, waardoor hij het vriendje van ieder kind kan zijn. Maar hij is vooral zelf een kleuter, die in zijn broek plast en zich daarvoor schaamt.'

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees