Glasshop wordt omgetoverd tot crèmerie

Lommel vormt decor voor nieuwe tv-serie

LOMMEL - Lommel vormt het decor voor de nieuwe televisieserie ‘Crème de la Crème'. De serie, die draait rond ondernemen, past volgens burgemeester Vanvelthoven perfect bij het ondernemende karakter van Lommel.

De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) en productiehuis Sylvester hebben gisteren in het stadhuis van Lommel de nieuwe televisieserie Crème de la Crème voorgesteld. De opnames voor het televisieprogramma zijn deze week van start gegaan. De nieuwe reeks wordt bijna volledig opgenomen in de stad Lommel.

Crème de la Crème vertelt het verhaal van drie jeugdvriendinnen die hun levens helemaal willen omgooien. Ze besluiten om een crèmerie over te nemen en ze hebben maar één doel voor ogen: het lekkerste roomijs van de wereld maken.

Het is de Lommelse glasshop van het Glazen Huis die omgevormd zal worden tot ijssalon. ‘Ook de andere scènes worden opgenomen in Lommel. Zo filmen we in het centrum, in de Lommelse sahara en palletbedrijf Verhoeven zal dienst doen als houthandel in de serie', zegt regisseur Kim Van Oeteren.

De serie krijgt steun van het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse Overheid. Bedoeling is om ondernemen te promoten en de Vlaming aan te zetten tot ondernemen. Vlaanderen telt slecht 14,6 procent ondernemers binnen de beroepsbevolking, en dat kan volgens Vlaams minister van Economie Kris Peeters beter.

‘Geen promotiefilm'

Het Agentschap Ondernemen betaalt 500.000 euro voor de serie. Limburg Sterk Merk doet daar nog eens 500.000 euro bovenop. LSM wil zo haar bijdrage leveren aan de promotie van het ondernemerschap en Lommel als ondernemende stad. ‘Crème de la Crème zal geen promotiefilm voor Lommel worden', zegt burgemeester Peter Vanvelthoven (SP.A). ‘Maar het verhaal past perfect in Lommel. We zijn een ondernemende stad. Met onze baseline Pure Energie willen we onze bedrijvigheid beklemtonen. Met het Kristalpark, driehonderd hectare aan nieuw industriepark, ontwikkelt Lommel zich immers als economisch knooppunt. Daarnaast zijn we toeristisch ook een sterke speler. Met 1,1 miljoen overnachtingen per jaar staan we op de vierde plaats in Vlaanderen en tellen we heel wat toeristische ondernemers. Ook de middenstand bloeit hier en we zijn de derde winkelstad van Vlaanderen.'

De burgemeester gelooft dat er heel wat profijt uit de serie te halen valt, zeker op toeristisch vlak. Crème de la Crème wordt pas in het voorjaar van 2013 uitgezonden en tegen dan wordt bekeken wat er toeristisch gedaan kan worden. ‘We steken zelf geen geld in de serie, maar verlenen wel volledige logistieke steun', zegt de burgemeester nog.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio