Federale politie geïnteresseerd in nieuwe markering auto-onderdelen

Minuscule korrel zet autodieven een hak

Minuscule korrel zet autodieven een hak

Schat aan informatie:
de microdot.rr

De federale politie toont belangstelling voor een nieuwe methode om alle onderdelen van auto's te merken met piepkleine korrels die het chassisnummer van het oorspronkelijke voertuig dragen. In sommige landen heeft het procédé het aantal autodiefstallen met de helft doen dalen.



Microdots, zo heten de dingetjes die een suikerkorrel groot zijn en met een speciaal hars over heel het voertuig kunnen worden gespoten. 'Het procédé kan zowel tijdens als na productie van de wagen worden toegepast', zegt Guus Wesselink, de Nederlandse promotor van het systeem. 'Met onze nieuwe robotten duurt dat maar veertig seconden. De korrels worden pas zichtbaar als er een UV-lamp op straalt. Dan volstaat het er een loep met vergrotingsfactor 40 op te richten om het chassisnummer te lezen van het voertuig waar het onderdeel oorspronkelijk deel van uitmaakte.'

Deze nieuwe vorm van voertuigmarkering kan al bogen op indrukwekkende resultaten. 'Een grote autoverhuurder heeft in Zuid-Afrika het aantal diefstallen van voertuigen zien dalen met 52 procent sinds hij van dit procédé gebruikt maakt voor zijn vloot huurwagens. In zes jaar is het aantal autodiefstallen in Australië met de helft gedaald. Nieuw-Zeeland is van plan van volgend jaar af alle nieuwe wagens verplicht op deze manier te behandelen en sinds 1 juli geldt deze verplichting al in Taiwan', zegt Wesselink.

Om de diefstal van bepaalde modellen tegen te gaan, gebruiken sommige assemblageketens bij onze tegenvoeters het systeem al tijdens de opbouw van de wagens in de fabriek. Dat is, aldus Guus Wesselink, het geval voor de BMW 3, de Subaru Imprezza en een model van Opel. Het mag dan ook verbazen dat verscheidene grote constructeurs bij de voorstelling van het markeringssysteem bij de Europese overheid in Brussel een paar dagen geleden niet meteen enthousiast leken.

'Een dergelijk systeem moet in alle deelstaten op dezelfde manier worden aangebracht en gelezen om doeltreffend te zijn. Wellicht wachten de constructeurs op zo'n Europese richtlijn om toe te happen', meent Febiac, de vereniging van auto- en motorconstructeurs in ons land.

Voor de prijs hoeven de constructeurs het niet te laten. 'Die bedraagt 12 euro per wagen', zegt Guus Wesselink.

Airbags

De politie is in elk geval sterk geïnteresseerd in het markeringssysteem: 'Veel auto's worden gestolen om ze in onderdelen op tweedehandsmarkten te verkopen. Wij hebben vaak geen bewijs van diefstal van die onderdelen', zegt Dirk Valcke, adjunct-directeur van de dienst bestrijding van de criminaliteit tegen goederen van de federale politie. 'Maar als een auto over heel zijn constructie met achtduizend dotjes wordt gemerkt met dezelfde referentie naar de wagen waartoe zij behoren, dan is de kans bijzonder klein dat alle 8.000 dotjes kunnen verwijderd worden alvorens de stukken op de markt verschijnen. Dit is voor de onderzoekers naar autozwendel een wapen dat wij niet kunnen negeren.'

'Over welke onderdelen het kan gaan.? Wel, airbags, deuren, kofferdeksels, motorkappen en koplampblokken kosten nieuwe algauw enkele honderden euro's. Als je die voor een prikje op de kop kan tikken en de verkoper ze 'gratis' heeft kunnen stelen, dan vaart iedereen in dat circuit er wel bij. Behalve de verzekeringen, de slachtoffers en de politie die de dossiers ziet opstapelen. Daar moet iets aan gebeuren. Dit middel is dan zeker het bestuderen waard', zegt Valcke.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees