‘De titel is ons doel'

POWERBOATRACEN Patrick Huybreghts staat met ‘Spirit of Belgium' tweede in het wereldkampioenschap

‘Met de Britse Shelly Jory-Leigh vond ik de pilote die ik écht wou', zegt Patrick Huybreghts. ‘Zij zit aan het stuur, ik geef gas en ik bedien de schroeven. Racen is teamwork.'avt Foto: © Andr Verhoeven

BRASSCHAAT - ‘Spirit of Belgium' heet het team van Patrick Huybreghts (54) dat met een Belgisch-Britse crew tweede staat in het wereldkampioenschap powerboatracen. Onbekend maakt onbemind. Weinigen weten hoe goed de Belgen erin zijn.

Een Belgisch team is na de eerste wedstrijd, vorige week in de buurt van Jalta in Oekraïne betwist op de Zwarte Zee, favoriet in het wereldkampioenschap. Het is even schrikken.

Met Patrick Huybreghts weet je echter dat het altijd menens is. De negenvoudige Brasschaatse Dakar-rijder en 4x4-racer heeft in het powerboatracen en nieuwe uitdaging gevonden.

‘Wereldkampioen worden, is onze betrachting,' zegt Huybreghts. ‘Daar gaan we voor, daar zetten we alles op. Niet meer en niet minder.'

Op dit moment probeert de Brasschaatse avonturier-snelheidsfreak in Triëste een schip te vinden dat zijn boot kan overbrengen naar Malta, waar straks de tweede proef van het WK gaat.

‘Het racen zelf is makkelijker dan het vervoer van de boot regelen,' lacht de man uit Brasschaat. ‘Naar Jalta bracht ik de boot per vrachtwagen. Dat was onvoorstelbaar moeilijk, met ritten door Roemenië en over soms onverharde wegen in Bulgarije.'

‘Na de wedstrijd in Oekraïne hebben we de boot per schip overgebracht naar Triëste. Daar ben ik nu bezig om hem in te schepen naar Malta, waar de volgende proef wordt gevaren. Ik ben ervan overtuigd dat het zal lukken', aldus nog Huybreghts. ‘Ons team heet niet zomaar Spirit of Belgium.'

Het team van Huybreghts, zeven man sterk, is jong en toch ervaren in de bootracerij.

‘Eigenlijk zijn we nog nieuw, zegt de skipper, overigens een fan van Antwerp. ‘Vorig jaar deden we voor het eerst mee in een kleinere boot. Ik kreeg het zo te pakken dat ik sponsors zocht en vond om te investeren in een grotere boot.'

‘Drie maanden lang heb ik in Fort Meyers Florida op de werf van botenbouwer Nor Tech geleefd. De Amerikanen bouwden de boot die ik wou.'

‘De prijs was niet min, want 600.000 euro, maar ik had voldoende sponsors om het project te bekostigen. In de lente lag onze superboot van 1.200 pk in de haven van Antwerpen.'

Daarmee is het avontuur van ‘Spirit of Belgium' écht begonnen. ‘En daar zal het niet eindigen,' is Huybreghts zeer enthousaist.

‘Na onze sterke prestatie op de Zwarte Zee mikken we op de wereldtitel in de Supersportklasse. Hoewel het moeilijk zal worden om een van de Italiaanse teams te kloppen, zijn we niet kansloos.'

‘Met de Britse Shelly Jory-Leigh vond ik in Southampton de pilote die ik écht wou. Klein van gestalte, maar wél twee keer Europees kampioene. Zij zit aan het stuur, ik geef gas en ik bedien de schroeven. Racen is immers teamwork.'

Iedereen heeft in de ploeg een welomschreven taak.

‘Zelfs mijn vrouw helpt mee,' zegt Huybreghts. ‘Zij verzorgt de public relations en boekt de hotels. Daarenboven hebben we met Edgard Thysmans een ervaren technicus en met Luc Vleugels een mental coach. Ook is er Trevor Jory, de man van Shelly, die als botenbouwer ervaring heeft met de materie. Hij is iemand die zowat alle klusjes klaart.'

‘Ons team telt zeven man. Dat is absoluut niet te veel als je resultaten nastreeft, zoals de wereldtitel. En dat is heel zeker de bedoeling.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio