Begrafenisondernemer kruist verkeerd vakje aan

Familie mist asverstrooiing

Familie mist asverstrooiing

Pol Coupé. gia
Foto: © Gianni Barbieux

LOCHRISTI/OOSTDUINKERKE - Springen sommige begrafenisondernemers te slordig om met de as van overledenen? Katja Coupé vreest van wel. De as van haar overleden vader werd zonder dat zij dat wist op zee uitgestrooid.



Vijf maanden na het overlijden van de Gentse restaurateur Pol Coupé heeft zijn familie een nieuwe klap te verduren gekregen. Vorige week kwam aan het licht dat de as van de man per ongeluk werd uitgestrooid op zee.

'Mijn vader overleed op 2 november bij hem thuis in Oostduinkerke', zegt Katja Coupé uit Lochristi. 'Op Allerheiligen had hij samen met mijn moeder nog naar een televisieprogramma gekeken over asverstrooiing op zee. 'Dat zou ik zelf ook nog willen', had mijn vader, die zelf uit een schippersfamilie komt, terloops gezegd. De dag erna was hij dood. Daarom hadden we besloten om die laatste wens in te willigen en hadden we een begrafenisondernemer aan de kust opgezocht.'

'Die legde ons uit hoe het werkt. Een schip uit Oostende vaart uit naar een plek in open zee. Daar wordt dan de urn te water gelaten die oplost zodra ze in aanraking komt met water. Die plek wordt met de gps bepaald zodat de familie er later opnieuw heen kan als ze dat wil. De verstrooiing kan helemaal privé ofwel met vijf andere families samen. Wij hadden gekozen voor de laatste optie zodat onze vader niet alleen zou zijn. De begrafenisondernemer zei ons dat het wel enkele weken kon duren voor er genoeg families waren om uit te kunnen varen.'

De man had er niet bijverteld dat er nog een derde mogelijkheid bestond, waarbij de as van verschillende overledenen wordt uitgestrooid zonder de aanwezigheid van hun verwanten.

Dat was nu precies wat er met de gecremeerde resten van Pol Coupé gebeurde. Terwijl zijn familie zat te wachten op een datum, was dat al zonder de familie gebeurd.

Ook de manier waarop zijn weduwe het vernam, was hard. 'Ze zat bij de notaris om de nalatenschap te regelen. Die moest bellen naar de begrafenisondernemer. Ze hoorde de notaris aan de telefoon zeggen: Is de as al uitgestrooid? Dat meent u niet! Mama had er zo naar uitgekeken om op zee waardig afscheid te nemen van papa.'

De begrafenisondernemer geeft eerlijk toe dat de fout bij hem ligt. 'Ik ben er echt niet goed van en heb al twee dagen geen brok door mijn keel gekregen', zegt de man die in veertig jaar een bloeiende zaak heeft opgebouwd.

'De fout ligt bij mij. Ik heb in het formulier dat naar de begraafplaats van Oostende moet worden gestuurd het vakje zonder familie aangekruist in plaats van met familie. Ik vind dat verschrikkelijk voor de familie maar ik kan de as niet terughalen.'

De begrafenisondernemer heeft nu al beslist om het systeem veiliger te maken: 'Op elke urn kleeft een sticker met de naam van de overledene en het nummer van de crematie. Die sticker kan je niet verwijderen zonder sporen achter te laten. Ik ga daar nog een extra sticker bijkleven waarop staat of de as met of zonder familie moet uitgestrooid worden.'

Hij heeft de familie Coupé ook aangeboden om hen op zijn kosten met het schip naar de plek te laten brengen om toch afscheid te kunnen nemen.

'Misschien volgend jaar, op papa's verjaardag', zegt Katja Coupé. 'Nu is het te pijnlijk.'



Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees