De Lijn 'vergeet' halte gehandicapte reizigers

De Lijn 'vergeet' halte gehandicapte reizigers

Ludwig Moens (rechts) maakte al herhaaldelijk zijn beklag bij De Lijn over het vergeten van gehandicapte passagiers. Eindelijk belooft de maatschappij beterschap.Koen Fasseur
Foto: © Raymond van Beygaerden

ANTWERPEN - Meer dan een jaar lang heeft De Lijn nagelaten om enkele tientallen gehandicapte reizigers op te pikken aan een speciaal voor hen aangelegde bushalte in Antwerpen. 'Vergeten', luidt het bij De Lijn.



Vervoersmaatschappij De Lijn zit verveeld met de zaak. 'We moeten het toegeven: onze chauffeurs zijn hen vergeten', verontschuldigt woordvoerster Griet Somers zich.

Speciaal voor enkele tientallen gehandicapte reizigers liet De Lijn een extra bushalte installeren vlakbij de beschutte werkplaats op het Kiel in Antwerpen. Volgens de officiële dienstregeling zou de bus er driemaal per dag passeren, maar dat gebeurde het afgelopen jaar dus niet of nauwelijks.

Groot probleem is dat een aantal gehandicapten die in de beschermde werkplaats werken, zeer slecht te been zijn. Verder dan de speciaal aangelegde bushalte geraken ze niet. Gevolg: als de bus niet komt, wacht hen een dure taxirit.

'Dat heeft ons al honderden euro's gekost', zucht Ludwig Moens, die zich al jarenlang om zijn gehandicapte neef Walter Tijsmans bekommert. 'Elke dag opnieuw hetzelfde liedje: komt de bus of komt hij niet? Als de chauffeur de halte voor de zoveelste keer weer eens vergeten is, blijft het voor ons ook nog eens bang afwachten. Is er iets gebeurd? Is onze neef iets overkomen? Of zal hij hier binnen enkele minuten gewoon de deur binnenstappen?'

Klagen helpt niet

Moens schreef al verschillende keren een klachtenbrief naar De Lijn, maar veel haalde het volgens hem niet uit. 'Hoeveel klachten ze ook ontvangen hebben, ze lossen het probleem maar niet op. En erger nog: blijkbaar beseffen ze bij De Lijn niet wie ze in de kou laten staan. Dit zijn mensen die zo al geen meter alleen kunnen stappen. Wat hebben we dan aan die speciaal aangelegde halte?'

Samen met enkele andere klagers wil Moens de vervoersmaatschappij waarschuwen. 'Als het probleem blijft, dienen we een klacht in bij de politie en stellen we De Lijn in gebreke. Hun ogen gaan misschien open als ze verantwoordelijk worden gesteld voor alle gevolgen van hun vergetelheid.'

De Lijn zelf belooft de komende dagen alles in het werk te stellen om de zaak in orde te brengen. 'Vanaf morgen zullen we ingrijpen', verzekert Griet Somers van De Lijn. 'De chauffeurs zullen extra geïnformeerd worden én er komt toezicht op het terrein zelf. Die mensen hebben niets meer te vrezen, vanaf nu zal de bus aan hun halte stoppen.'

Corrigeer

NIEUWS