Michael Schumacher moet op 41 jaar terugkomen in een van de fysiek meest belastende sporten

F1-rijders, van de compleetste sportmannen ter wereld

F1-rijders, van de compleetste sportmannen ter wereld

Foto: reporters

41 jaar, vier jaar uit roulatie: is Michael Schumacher fit genoeg voor een comeback? Formule 1 is immers meer dan gas geven en aan een stuur draaien. Het behoort fysiek tot de zwaarste en zeker compleetste sporten ter wereld. Gert Vermersch en Hans Jacobs

‘Reken maar van ja.' Riccardo Ceccarelli hoeft niet lang na te denken op de vraag of Schumacher zijn comeback fysiek aankan. En hij kan het weten. De Italiaanse arts begeleidde de afgelopen twintig jaar met zijn Formula Medicine-instituut meer dan vijftig F1-rijders, tot vorig jaar was hij teamarts bij het Toyota F1-team.

‘Schumacher was altijd obsessief bezig met zijn fysieke conditie', zegt hij. ‘In de winter van 1993 (net voor het seizoen waarin Schumacher zijn eerste wereldtitel behaalde, red.) liet hij zich bijvoorbeeld aan beide knieën opereren. Enkel omdat die zijn harde trainingsschema niet aankonden. Anderen zouden minder trainen, hij niet. En het is niet zo dat hij sinds zijn laatste Grand Prix in 2006 de beest heeft uitgehangen en ettelijke kilo's is verdikt. Hij bleef intensief sporten. Het enige probleem was die zware val met de motor. Die wervelblessure is nu volledig geheeld, het beetje overtollige vet helemaal weggewerkt.'

Superstars

Dat Schumacher zou kunnen terugkomen, is, zeker op fysiek vlak, enorm straf. Wereldkampioen Jenson Button werkte vorig jaar zonder veel problemen de triatlon van Londen af. Hij vond het ‘de meest ontspannen zondagnamiddag in jaren.' En oudere lezers herinneren zich misschien nog het tv-programma Superstars, waarbij atleten uit meerdere sportdisciplines het in verschillende proeven tegen elkaar opnamen. F1-rijders kwamen er steevast goed uit, ver voor voetballers, kogelstoters of biljarters. En dat was dan nog in de periode voor Michael Schumacher halverwege de jaren negentig de perfecte fysieke voorbereiding in de Formule 1 introduceerde.

‘Een van de grootste atleten die ik ooit testte, was Stefan Everts', zegt Peter Hespel, de professor inspanningsfysiologie (K.U. Leuven) die heel wat Belgische topatleten test. ‘Het is geen toeval dat hij uit een gemotoriseerde sport komt en hij had net zo goed Formule 1-rijder als motorcrosser kunnen zijn. Tom Boonen is natuurlijk ook een van de grootsten. Dat Formule 1 de zwaarste sport ter wereld is, zeg ik helemaal niet, dat is ook moeilijk te rangschikken welke sport nu net de zwaarste is. Wel is het een van de sporten waar de fysiek enorm zwaar op de proef wordt gesteld. En zeker is het een van de compleetste sporten. Een F1-rijder moet zowel in kracht, uithouding als reflexen enorm goed scoren.'

Gewicht aan de helm

En dan zijn er F1-specifieke kenmerken. Ceccarelli: ‘Een rijder moet tijdens een wedstrijd ettelijke keren 4,5 G laterale krachten verwerken. Dat betekent dat je lichaamsgewicht als het ware 4 tot 5 keer hoger wordt. Vooral de nekspieren worden hierdoor op de proef gesteld – in snelle bochten zou het hoofd 25 kilogram wegen, niet vanzelfsprekend om die massa twee uur lang in de juiste positie te houden.'

Schumacher ontwierp daarom een namaakcockpit waarbij via katrollen gewichten aan de helm en het stuur worden bevestigd. Uren zit hij in die trainingsmachine zijn hoofd en armen te draaien om zo zijn spieren op peil te houden.

Om alert te blijven moet een rijder ook voldoende vocht innemen, zegt Ceccarelli. ‘Minstens vier liter per dag - dat kunnen weinig gewone mensen aan. Bij hete Grote Prijzen zoals Maleisië of Bahrein gaat dat tot acht liter per dag. Rijders verliezen tijdens een race dan ook minstens drie liter vocht, dikwijls meer.'

Net daar heeft Schumacher een genetisch voordeeltje – hij zweet minder dan de rest. Ceccarelli: ‘Na sommige races leek het of hij net in een shampooreclame had meegespeeld. Geen druppel zweet, haren perfect in de plooi, geen spoor van een fysieke inspanning.'

Corrigeer