Bronzen leeuw gestolen uit Executieoord

Kunst in open lucht belaagd door dieven en vandalen

Kunst in open lucht belaagd door dieven en vandalen

Beeldhouwer Guy Timmerman: 'Ik vrees dat mijn beeld een stille dood zal sterven.' fvv
De bronzen leeuw die werd gestolen uit het Executieoord. if
Foto: © Frederiek Vande Velde

GENT - Een tachtig kilogram zware bronzen leeuw werd eind november gestolen uit het Executieoord in Oostakker. De andere beelden zijn weggehaald. Ondertussen wacht in een depot van de stad Gent een modern kunstwerk van beeldhouwer Guy Timmerman op restauratie, nadat het al voor de derde keer door vandalen werd toegetakeld. Is kunst te kwetsbaar geworden om nog op te stellen in openbare ruimten?

Onverlaten hebben op 25 november, vermoedelijk even voor de middag, een bronzen leeuw gestolen uit het Executieoord van Oostakker.

'Het gaat wellicht om metaaldieven', zegt erevoorzitter Marc Ongena van het comité dat zich over de oorlogsbegraafplaats ontfermt 'want ook dertig meter bronzen kettingen die de urnen van oorlogsslachtoffers verbonden, zijn geroofd.'

'Het is duidelijk dat men ook van plan was de andere beelden te stelen, want die waren al losgewrikt van hun sokkel. Omdat het Executieoord zich op een afgelegen plek bevindt, hebben we besloten om de andere waardevolle bronzen beelden van Geo Vindevoghel weg te halen. Ze staan nu op een veilige plek binnen in Wetteren. En het hek van het Executieoord is sindsdien afgesloten voor het publiek.'

Ook op de stedelijke begraafplaatsen worden met de regelmaat van een klok (vooral bronzen) versieringen gestolen.

Alle kunst die in een publieke ruimte staat opgesteld, is kwetsbaar voor diefstal. Zo verdween het bronzen meisje dat in 2006 tegen de schoolmuur in Afsnee werd geplaatst. Later werd het in de Leie gevonden.

Het zwaard van De Stervende Gladiator in het Zuidpark werd in 2004 gejat - kostprijs voor een replica: 3.800 euro.

Een ander zwaard, dat van het standbeeld van Jacob Van Artevelde op de Vrijdagmarkt, was al eens meer dan een jaar spoorloos. In 1999 werd het gevonden in het struikgewas van het jaagpad vlakbij de Muidebrug.

Vandalenstreken

Nog langer is de lijst van kunstwerken die gevandaliseerd werden.

Het bekladden van beelden van vorsten in het Zuidpark kan dan nog worden uitgelegd als een politiek geïnspireerde daad, maar wat te denken van het overschilderen met zebrastrepen van een gouden leeuw in het Citadelpark? Of het trekken van diepe, onherstelbare kerven in De Dulle Griet op het Grootkanonplein?

Het tere kunstwerk van metaal, gips en polyester Samengebalde Krachten van de hedendaagse beeldhouwer Guy Timmerman is sinds zijn creatie in 2004 zelfs al drie keer door vandalen aangepakt.

Twee keer op de Kapelleberg bij de begraafplaats Campo Santo in Sint-Amandsberg en na zijn verplaatsing naar het Sint-Baafskouterpark nog eens. Sindsdien wacht het in een depot op restauratie.

'Maar ik heb er geen idee van of men het ooit nog in een publieke ruimte zal durven opstellen', zegt de beeldhouwer Guy Timmerman.

'Ik vrees dat het beeld een stille dood zal sterven. Dat zou eigenlijk jammer zijn want dan bezwijk je voor de vandalen.'

Laffe daad

Ook schepen van Cultuur Lieven De Caluwé (ProGent) is er nog niet uit wat er met het toegetakelde beeld moet gebeuren.

'Met zijn langwerpige vorm en fijne metalen ruggengraat is het zeker een beeld dat weinig vandelismebestendig is. Daarom is aan het Cultuurplatform Sint-Amandsberg gevraagd om voor een laatste keer op zoek te gaan naar een nieuwe, maar meer beschermde of semi-publieke ruimte. Nochtans was het Sint-Baafskouterpark gedragen door de buurtbewoners maar tegen een laffe nachtelijke daad is niemand opgewassen.'

De schepen wil nog niet spreken over een plaag. Een bedrag voor alle toegebrachte schade heeft hij niet, maar in 2004 bijvoorbeeld bedroeg dat kostenplaatje 10.000 euro.

'We willen niet toegeven aan vandalen maar we moeten toch eens fundamenteel nagaan of dergelijke broze kunstwerken wel geschikt zijn om nog een plaats te geven in de openbare ruimte.'

'Tegenwoordig wordt van een beeldhouwer blijkbaar niet enkel meer verlangd dat hij creatief is maar ook dat hij een halve ingenieur en aannemer is die stabiliteitsberekeningen kan maken', besluit Guy Timmerman een beetje schamper.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio