Luk De Bruyker is al 25 jaar veel meer dan professioneel ,,poppenspeler''

MEDAILLE VOOR PIERKE

GENT -
Tijdens de Gentse Feesten wordt Luk De Bruyker gelauwerd met een medaille van verdienste door het ministerie van Cultuur, de provincie en de stad. De Bruyker is 25 jaar bezig als professioneel figurentheaterkunstenaar, en dat is veel meer dan simpelweg ,,poppenspeler''. De man achter Pierke Pierlala en Theater Taptoe stelde zelf een overzichtstentoonstelling samen met persoonlijke souvenirs.

Je bent 25 jaar professioneel bezig als figurentheaterkunstenaar. Daarvoor ligt wellicht nog een hele geschiedenis?

Inderdaad, ik ben vrij jong met poppenspel begonnen. Ik kom uit een volksbuurt waar poppentheater werd bedreven. Mijn vader speelde ook met poppen. Op mijn vijfde was ik al bezig met stangpoppetjes in mijn eigen theater. Als ik goeie punten had, kreeg ik er telkens een poppetje bij.

In Gent had je in die tijd naast de talrijke Pierkesspelen , het meer artistieke marionettentheater Nele in de Vlaanderenstraat. Op mijn 12de ben ik daar beginnen meespelen . De gordijnen open en dicht doen, en zo. Bij Nele kwam ik in een artistieke omgeving terecht.

Vanaf mijn 12de, 13de ben ik dan begonnen met Theater Taptoe en speelde ik voor publiek. Een van mijn eerste toeschouwers was Jan Hoet, toen leraar op Sint-Amandus. Hij probeerde mijn hoofd op hol te brengen. Hij vond mijn decors veel te naturalistisch en zei dat ik ze suggestiever moest schilderen.

Op mijn zestiende speelde ik met Nele toch al zo'n 80 voorstellingen en met Taptoe zo'n 50 per jaar.

Wanneer ben je dan professioneel aan de slag gegaan?

Toen ik Freek Neirynck ontmoette. Hij was een jongen uit mijn buurt. Hij was een paar jaar ouder en ook bezig was met politiek en vormingstheater. Hij kwam mij interviewen omdat ik toch wel wat andere ideeën had over poppenspel dan de meeste Gentse spelers. Daarna organiseerde Freek de Gentse poppenspelweek .

Toen bleek dat het goed klikte tussen ons, zijn we gaan samenwerken voor Theater Taptoe. Hij heeft mij als het ware geforceerd om beroepsspeler te worden. De eerste jaren moest ik dat combineren met allerlei andere klusjes, zoals schrijven voor De Gentenaar. Na een jaar of zes bleek dat ik mijn brood kon verdienen met spelen.

Welke evolutie heeft je poppenspel doorgemaakt?

In de beginjaren speelde ik sprookjes, weliswaar zonder Pierke -- wat niet niet zo evident was in Gent -- en met draadpoppen, zoals ik die kende van bij Nele. Vanaf mijn 17de liep ik stage in draadpoppentheaters in Londen, München, Salzburg.

Aanvankelijk bracht ik heel feeërieke sprookjes. Toen Freek erbij kwam, heeft hij zich eerst wat naar die lijn geplooid, hoewel in zijn eigen verhalen het engagement heel duidelijk aanwezig was. Dan heeft hij de mengvorm geïntroduceerd, waarbij poppen en acteurs door elkaar speelden. Ik heb de scenografieën dan aangepast.

Spelen in een poppenkast kon niet langer. Het moest in een decor. Toen we daar zo'n drietal jaar mee bezig waren, bleek dat in het buitenland al een trend te zijn. We zijn steeds op zoek geweest naar een zo goed mogelijke relatie tussen figuur en acteur.


Uitlaatklep
Toch heb je op een gegeven moment ook Pierke geïntroduceerd?

Zo'n 17 jaar geleden is dat intussen. Als kind heb ik veel met Pierke gespeeld. Later zag ik dat niet meer zitten. De behoefte om opnieuw met Pierke te spelen is er gekomen toen ik de kracht van de stangpop herontdekte.

We doopten ons Pierke Pierke Pierlala en vulden hem in als een politiek conferencier. Uiteindelijk is hij weggestapt uit Taptoe omdat we vonden dat hij daar niet meteen in thuis hoorde. We hebben voor hem 't Spelleke van Drei Kluite opgericht.

Pierke is veel populairder geworden dan Taptoe, hij is een herkenbaar figuurtje dat op de actualiteit inspeelt. Het is heel plezant om doen, maar als ik de 25 jaar overschouw, dan is het werk met Taptoe duizend keer belangrijker is dan Pierke. Pierke heeft een zeer regionaal belang en is een leuke uitlaatklep, maar de waarde van Taptoe voor het Vlaamse en internationale landschap is veel duidelijker.

Heb je nooit voor de keuze gestaan: Pierke of Taptoe?

Gelukkig niet. Pierke en Taptoe bleven combineerbaar, ook al werd me dat niet altijd in dank afgenomen. Het zijn twee facetten die in mij zitten, enerzijds wil ik met het artistieke bezig zijn, daarnaast is er de volksjongen die ik altijd gebleven ben, een beetje het archetype van de Gentenaar.

Wil je met Pierke ook een maatschappelijke rol op je nemen?

Er zit zeker een engagement in Pierke, dat is ook bij Freek zo. Door de teksten te schrijven voor Pierke kan Freek een deel van zijn engagement kwijt dat hij had in het vormingstheater maar er daar veel te dik op lag.

Ik ben blij dat ik in een conference eens goed kan fulmineren tegen het Vlaams Blok of zo, ik steek dat niet weg. Ik kom graag voor mijn gedacht uit. Door de geschiedenis heen is de pop trouwens altijd gebruikt om een kritische noot te laten horen. Ik denk trouwens dat wij met Pierke Pierlala een stuk verder gaan dan andere conferenciers die zich in netelige situaties op de vlakte houden.


Groen
Is Pierke Pierlala een noodzaak voor Gent?

Ik pleit ervoor dat elke stad zijn Pierke zou hebben. Ik denk dat dat gezond is, ook voor een overheid. Men houdt daar wel degelijk rekening mee. Ik heb er in mijn carrière al te veel zien groen lachen om dat niet te beseffen.

Straks krijg je de ,,medaille van verdienste'', wat betekent die voor je?

In de eerste plaats dat ik 25 jaar met iets bezig ben. Het is een blijk dat ik iets betekend heb en een moment om eens te reflecteren over wat was. Maar ik ben veel meer bezig met wat komen gaat.

Voor je 25-jarige carrière heb je ook een overzichtstentoonstelling opgezet?

Dat was heel moeilijk, omdat je met zoveel emotioneel verbonden bent. Uiteindelijk heb ik beslist om alleen dingen te tonen waar ik me goed bij heb gevoeld, souvenirs aan producties of mensen waar ik mee heb samengewerkt die me net dat tikkeltje meer hebben gegeven.

Daarvoor heb ik een leuk concept bedacht. Alles zit ingepakt in een 100-tal valiesjes, want dat is ook mijn leven geweest: altijd op reis, altijd in- en uitpakken.



  • Tentoonstelling Luk De Bruyker , in het EFTC, Trommelstraat 1. Genssche Fiestekoenfeeransse 2001 (Pierke solo), van 14 tot 23 juli, om 22 uur, in het Lakemetershuis, Vrijdagsmarkt 25. Kaarten: 435 frank. De maan schildert sterren boven Bursa (figurentheatervoorstelling van Taptoe, met schimmen, acteurs en live muziek), op zondag 15 en woensdag 18 juli om 15 uur en op maandag 16 en dinsdag 17 juli om 15 en 19 uur in Minnemeers, Minnemeers 8. Kaarten: 160 tot 335 frank, reserveren bij Free-Time op 09-233.77.88. Artistiek Aperitief , Luk De Bruyker is te gast bij Freek op maandag 16 juli, om 12.30 uur, in Lakenhalle. Gratis.
  • Corrigeer

    IN HET NIEUWS

    Verkiezingen in jouw gemeente:

    POPULAIRE VIDEO'S

    Het beste van Enkel voor abonnees