,,Ik trek aan mijn oorlellen om wakker te blijven''

Universitair onderzoek bewijst: leerlingen moeten te vroeg opstaan

Universitair onderzoek bewijst: leerlingen moeten te vroeg opstaan

Foto: sbr

Eindelijk, het is bewezen door de Universiteit van Evanston: we mogen ’s ochtends niet zo vroeg naar school gaan! Het vroege ochtenduur berooft leerlingen tussen de 13 en 22 jaar van hun nachtrust en zorgt ervoor dat we slechter presteren. In de voormiddag zijn we zelfs met moeite wakker en kunnen we de lessen nooit aandachtig volgen! Zoepa geeuwde eens goed en ging de moeheid tegemoet.

7.15 uur

Geeuw. Fietsingang van het Sint-Jozefscollege in Izegem. Derdejaars zwalpen slaperig binnen.

,,Die wekker hé: tuut tuut tuut! Verschrikkelijk.” Alexandra Samijn (15) is het helemaal eens met het onderzoek. Elke ochtend voert ze om een ware strijd tegen de slaap. ,,Ik blijf ’s ochtends altijd nog even liggen, schiet dan half-slapend recht en zit dan een halfuur te staren naar mijn kast.’’ Soms gebruikt Alexandra haar gsm als wekker, maar dat levert belachelijke taferelen op. ,,Soms zeg ik ‘hallo’ tegen mijn gsm. Dan denk ik dat ik opgebeld word!” Aan de ontbijttafel schakelt Alexandra dan maar halfversuft de tv in.



Haar vriendin Tine Degezelle (15) ziet zelfs dat niet zitten: ,,De tv staat te ver, ik ben te lui om dat te doen.”

Volgens het onderzoek zouden leerlingen niet lui zijn. De ‘drang om lang te slapen’ heeft alles te maken met ons dagritme. We zouden pas in de loop van de dag voor de volle honderd procent functioneren.

Alexandra vindt in de vroege ochtend haar dagritme niet. Al twee keer viel ze in slaap tijdens de les. ,,Ik zat achteraan tijdens de les informatica en de juf moest me wakker roepen.” Om het nog erger te maken: ,, Daarna had ik les Frans en viel ik weer in slaap!” De eerste uren zijn echt moordend!

7.55 uur

De bel gaat. Nog snel even vragen welke les de meisjes nu hebben. Het blijkt informatica te zijn. Welterusten Alexandra! Op naar de vierdes.

Lothar Feys (16) ziet eruit alsof hij een nachtje heeft doorgetrokken. ,,Nee hoor, ik ben gewoon nog niet zo lang wakker. Mijn wekker schreeuwt wel rond 7.05uur, maar ik slaap verder tot mijn ma me om 7.20uur wakker roept. Gelukkig heeft zij dan al mijn boterhammen klaargemaakt, ik ben nogal traag in die dingen.” Lothar doet alles op zijn gemak, ook als hij te laat komt. Zijn klasgenote Annelien Beirnaert(16) blijft ook rustig in die dingen: ,,Als je te laat bent, moet je je niet opjagen. Je bent toch te laat!” Annelien staat het liefst op met een dansliedje, Lothar staat liefst gewoon niet op: ,,Ik probeer het maximum uit mijn slaap te halen. De school zou moeten beginnen om 9 uur!”

Hebben deze ochtendhelden problemen om tijdens de examens in slaap te vallen? Door de zenuwen of door die verdomde wiskundeformules die voor je ogen dansen? Alleen al de gedachte dat je vroeg uit je nest moet om nog wat te studeren, houdt je toch uren uit je slaap?

,,Af en toe heb ik dat wel”, vertelt Helena Vandekerckhove (16). Gelukkig heeft ze dé in-slaap-vallen-methode ontdekt: ,,Lezen in een saaie cursus of een sms sturen naar een vriend die toch niet antwoordt omdat hij al slaapt is de beste oplossing. Helena heeft ook dé wakker-blijven-methode ontdekt: ,,Aan je oorlellen trekken! Je zou daar energiestoten van krijgen!” Voor het vroeger opstaan tijdens de examens heeft ze ook haar methode. , Als de wekker afgaat gewoon denken: ‘Ach, ik ken mijn leerstof toch’ en gewoon blijven liggen.”

8.20 uur

De bel gaat. Helena heeft nu muziekles. ‘Hiep hoi’, denkt Zoepa: ,,Muziek houdt hen wel wakker!” Maar de drie drukken deze gedachte de kop in: ,,De muziek is veel te rustig. We hebben nu trouwens een luistertoets. Echt saai...” Dat wordt dus oorlellen trekken!
Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S