Mindfulness wordt stilaan hype

De Artevelde Hogeschool in Gent begint een opleiding ‘Mindfulness’. Mindfulness, dat stilaan een hype wordt, is een techniek om bewuster te leven en daardoor psychisch weerbaarder te worden, beter om te gaan met stress en conflicten.
Het postgraduaat Mindfulness duurt anderhalf jaar en richt zich in de eerste plaats tot werknemers uit de gezondheidszorg. Zo kan bijvoorbeeld een palliatief verpleegkundige een opleiding Mindfulness volgen om familieleden van patiënten te leren omgaan met verlies.

Docent en klinisch psycholoog Björn Prins: ‘Mindfulness is een meditatietechniek die je leert bewuster in het leven te staan, de dingen te benoemen en een plaats te geven. Wat zegt men vaak tegen iemand die in de knoop zit met pakweg een verlieservaring? Je bent wat depressief. Neem een pilletje. Mindfulness daarentegen zegt: dit is het leven, mensen gaan nu eenmaal dood. Die realiteit moet je leren onder ogen zien. Je moet leren omgaan met de pijn, niet de pijn wegduwen.’

Mindfulness betekent ‘volledig gewaar zijn van wat er is’. Björn Prins: ‘De meeste managers nemen beslissingen in hun hoofd. De manager die daarbij ook zijn buikgevoel laat meetellen, zal vaker de juiste beslissing nemen. We moeten de dingen vaker uit ons hoofd halen, en ons lichaam laten meespreken.’

Wie een beetje kritisch om zich heen kijkt, ziet gewoon dat veel mensen niet bewust leven.

1. We laten ons leven

Björn Prins: ‘We leven te vaak alleen in ons hoofd en in ons denken. We staan ’s ochtends onder de douche, maar voelen amper hoe prettig dat is. Douchen hebben we tegenwoordig alleen maar nodig om gewassen te zijn. We komen niet ontspannen onder die waterstraal vandaan. Integendeel zelfs, onder de douche zijn we onze dag aan het plannen en onszelf al aan het opjagen voor wat straks komt.’

‘Ontbijten, net hetzelfde. De meeste mensen zien ontbijten als een noodzakelijk kwaad: als je ’s ochtends niet eet, heb je halfweg de dag een platte batterij. De krant lezen tijdens het ontbijt? Ik zou dat niet doen. Eet bewust en lees daarna bewust je krant, en je zult aan allebei die dingen veel meer gehad hebben.’ ‘Hoe bewust speelt iemand met zijn kinderen als hij intussen ook met zijn Blackberry bezig is? Hoe bewust ben je op zondagnamiddag aan het fietsen als je tezelfdertijd in je hoofd bij de vergadering van morgen zit?’

2. We laten ons leven beheersen door negatieve gedachten

‘Elke diersoort is op de hoede voor mogelijke aanvallen. Bij de mens is dat vermogen overontwikkeld. Je chef komt boos kijkend binnen en je denkt meteen dat het met jou te maken heeft. Je hartslag gaat omhoog, je pupillen gaan wijder staan: stress! Het probleem met stressreacties is dat je ze vaak krijgt zonder dat er een reden voor is, omdat je gewoon dénkt dat er iets vervelends op komst is. Terwijl zo’n reactie vaak nergens voor nodig was. Je chef keek gewoon boos omdat hij bijvoorbeeld ruzie heeft gehad met zijn vrouw. In plaats van automatisch te reageren, moeten we leren bewust te reageren.’

3. We hebben geen innerlijke rust

‘Afgelopen zomer heb ik tijdens een training een dag van stilte ingelast. In stilte wandelen, in stilte eten om zo bewust te worden van waar je mee bezig bent, namelijk wandelen, eten... Dat gaf bijzonder veel spanningen!’

‘De uitbater van een winkel wilde eens wat meer rust in zijn zaak en besliste daarom om er geen muziek meer te draaien. Gevolg? Er werd minder verkocht. Wie thuis komt, zet de radio aan. Mensen hebben klaarblijkelijk altijd en overal afleiding nodig. Afleiding leidt je af van waar je op dat moment echt mee bezig bent.’

‘Wie na een forse wandeling op een bankje gaat zitten, krijgt spierpijn. Stoppen of stilstaan is voor veel mensen pijnlijk, want dan zien ze pas goed waar ze echt mee bezig zijn. Het is natuurlijk belangrijk om te weten waar je mee bezig bent, meer zelfs: het is een absolute voorwaarde om bewust te leven. Ik heb recent een man gehad die uit een training is gestapt. Gewoon, omdat hij zag waar hij mee bezig was. Dat kon hij op dat moment eventjes niet aan.’

 De gevolgen van niet-bewust leven kunnen velerlei zijn. We lijden onder de stress, we komen in conflictsituaties terecht, we krijgen een hartinfarct, een maagzweer, al is de oorzaak van dergelijk klachten nooit eenduidig aan te wijzen. Een training Mindfulness duurt in principe twee maanden van tweeënhalf uur per week. Björn Prins: ‘Voor Mindfulness moet je elke dag een beetje tijd vrijmaken. De aandachtstraining leert je terug te komen naar het hier en het nu. Afdwalende gedachten moet je telkens weer terughalen. Wie dat kan, zal in geval van bijvoorbeeld een depressie vaststellen dat de impact van meditatie soms groter is dan die van medicatie.’
Corrigeer

NIEUWS

Het beste van Enkel voor abonnees