Nissan presenteert zijn eerste elektrische wagen

YOKOHAMA - De Japanse autoconstructeur Nissan heeft zondag zijn eerste volledig elektrische auto voorgesteld: de "Leaf". De wagen past in de nieuwe strategie van de autoproducent, die gericht is op de commercialisering van voertuigen die helemaal geen schadelijke stoffen uitstoten.

De Leaf werd voorgesteld door topman Carlos Ghosn, tijdens de inhuldiging van de nieuwe hoofdzetel van de groep in Yokohama. "Deze wagen opent een nieuw tijdperk in de auto-industrie", zei Ghosn. "De Leaf is een volledig klimaatneutrale wagen: er komen geen uitlaatgassen vrij, er is geen benzine nodig en er wordt geen lawaai geproduceerd, dankzij de batterijen".

De elektrische auto telt vijf zitplaatsen en is uitgerust met een lithium-ion batterij. Hiermee kan hij zo’n 160 kilometer rijden voor de batterij opnieuw opgeladen moet worden. De maximale snelheid bedraagt 140 km/uur. Voor de productie van de batterijen wordt samengewerkt met het bedrijf NEC.

Nissan wil de Leaf vanaf eind volgend jaar lanceren, ook in Europa. Het bedrijf heeft in de aanloop hiervan al 27 samenwerkingsakkoorden afgesloten met landen zoals Denemarken en Israël, om een netwerk van oplaadpunten te installeren. Op die manier vergemakkelijkt het gebruik van elektrische auto’s. De batterij kan daarnaast ook gewoon thuis opgeladen worden.

In eerste instantie zullen er 50.000 Leafs per jaar worden gemaakt. Volgens Ghosn zou de prijs van de Leaf niet hoger liggen dan die van een vergelijkbare benzinewagen, terwijl het opladen van de batterijen goedkoper is dan een klassieke tankbeurt.

Nissan wil op termijn een volledig gamma aan elektrische auto’s aanbieden. Hiermee wordt ingespeeld op de fiscale voordelen die heel wat regeringen nu al aanbieden voor "groene" wagens. Ook de idee dat olie de volgende jaren alsmaar duurder zou worden, moet de consument naar de elektrische wagen lokken, geloven de Japanners.

Ook de concurrenten Mitsubishi Motors en Subaru kwamen dit jaar al met twee kleine elektrische wagens, de iMiEV en de Stella. "Maar we hebben niet dezelfde marktvisie", beklemtoonde Ghosn. "We zien de elektrische wagen niet als een nicheproduct, maar als een massamarkt die op termijn goed moet zijn voor minstens 5 procent van de wereldwijde autoverkoop".

Terwijl Nissan voluit gaat voor elektrische wagens, focussen sectorgenoten Toyota en Honda op hybride technologie, waarvoor ook nog een deel gewone brandstof nodig is. Die wagens kenden de voorbije maanden heel wat succes. "Op het blak van vervuilende stoffen, is het verschil tussen elektrisch en hybride zoals tussen een beetje roken en niet roken", filosofeerde Ghosn. "Niet roken is niet alleen beter dan een beetje roken, het is zelfs een compleet andere levenswijze".

De voorstelling van de Leaf gebeurde bij de inauguratie van de nieuwe hoofdzetel van Nissan. De groep trekt weg uit de chique Ginza-buurt in Tokio en verhuist naar een 22 verdiepingen tellende toren in Yokohama, de stad waar de wieg van het bedrijf stond.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees