Fiat ontkent plan sluiting Opel-vestigingen

MILAAN -

De Italiaanse autobouwer Fiat ontkent dat het van plan is om 18.000 jobs te schrappen en 10 fabrieken in Europa geheel of gedeeltelijk te sluiten in het geval van een overname van automerk Opel. De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung schrijft woensdag over een dergelijk plan. Ook Opel Antwerpen zou volgens dat radicale plan dicht moeten.

 

"Verwijzend naar het artikel van persagentschap Reuters, die de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) citeert over het project Fiat-Opel, preciseert Fiat duidelijk dat de informatie niet afkomstig is van Fiat zelf en dat geen onderdeel zijn van om het even welk plan dat wordt voorbereid door Fiat", zegt Fiat dinsdagavond in een persbericht.

FAZ citeerde een "zeer vertrouwelijk" intern document met de naam "Project Football", daterend van 3 april. Daaruit bleek dat 18.000 van de 108.000 banen bij autobouwer Opel, moederbedrijf General Motors Europe (GME) en Fiat op de helling stonden, 16,6 procent van het totaal.

Volgens het plan zouden de Britse fabrieken van automerk Vauxhall in Luton en Ellesmere Port gesloten worden, en de Opelfabriek in Antwerpen. In Italië zou een Fiatfabriek in Pomigliano de deuren moeten sluiten, het bastion van de Italiaanse autobouwer, en een in Termini Imerese (regio Sicilië).

De baas van Fiat, Sergio Marchionne, stelde maandag aan de Duitse regering zijn plan voor voor de overname van Opel. Hij garandeerde in de krant Bild dinsdag dat zijn groep niet van plan was om "een van de vier fabrieken van Opel in Duitsland" te sluiten. Hij zei er wel bij dat het aantal effectieven zou moeten teruggebracht worden om de fabrieken "productiever" te maken.

Vakbondsman Rudi Kennes (ABVV) zegt dat het "om een van de vele overlijdensberichten voor Opel Antwerpen gaat die er al in de media zijn geweest. Ik zie hier nog altijd auto's bouwen". Hij is ervan overtuigd dat ook Duitsland niet zomaar met Fiat in zee zal gaan: "Zij hebben hetzelfde probleem als wij: ze hebben geen garanties gekregen".

 

Kennes wijst erop dat Fiat geen stabiele partner is. "Eerst zei CEO Sergio Marchionne van Fiat dat hij drie van de vier Duitse fabrieken wilde openhouden en de vierde sluiten. Nog geen 24 uur later zei hij dat ze alle vier open konden blijven."

Kennes zegt nog vandaag niet speciaal verontrust te zijn over de toekomst voor Antwerpen. "Het gaat om speculatie. Als het document waarvan sprake al zou bestaan, is het zoveel waard als het papier waarop het geschreven is."

Naast Fiat zijn er nog andere investeerders geïnteresseerd in een Europees Opel. Naast financiële groepen gaat het onder meer om de de Oostenrijks-Canadese autotoeleverancier Magna die heeft aangegeven interesse te hebben voor een minderheidsaandeel in een verzelfstandigd General Motors Europe.

Bij GM Belgium in de Antwerpse haven worden Opel Astra's gebouwd. Er werken ongeveer 2.600 mensen.

Corrigeer

MEER NIEUWS